
 



2 
 

 
 

 

Ovaj Monitoring Izveštaj je realizovan  
uz finansijsku podršku Fondacije za otvoreno društvo            

 

 

SADRŽAJ: 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA .........................................................................................................................3 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA ........................................................... 10 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................ 14 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ......................................................... 15 

REGULATORNA TELA.............................................................................................................................. 15 

DRŽAVNI ORGANI .................................................................................................................................... 16 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ...................... 17 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE....................................................................................................................... 18 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE ........................................................................................................................ 19 

 

VII ZAKLJUČAK ................................................................................................................................................ 20 

 
 
 
 



3 
 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Srpska napredna stranka, vodeća stranka nove vladajuće koalicije u Srbiji, objavila je tokom 

avgusta čitavu seriju saopštenja, kojima je optužila pojedine medije da su „pod kontrolom bivšeg 

režima“, da su „partijski mediji“ koji „falsifikuju stvarnost u Srbiji“, da nastavljaju „politiku podrške 

bivšem režimu“, da su „poslušnički mediji“ Demokratske stranke, da šire „beskrupulozne laži“, da se 

služe „najneverovatnijim neistinama“, da iznose „notorne laži i neistine“, da „svakodnevnim lažima i 

brutalnim izmišljotinama“ poturaju tezu da su „u novoj vlasti ubice i nesposobni ljudi“. Prvo iz 

serije saopštenja objavljeno je 4. avgusta i u njemu Srpska napredna stranka demantuje pojedine 

informacije o novopostavljenom šefu Bezbednosno-informativne agencije, Nebojši Rodiću. Samo tri 

dana kasnije, Srpska napredna stranka iznosi optužbe na račun radija i televizije B92, povodom 

objavljivanja informacije o imenovanjima u Ministarstvu unutrašnjih poslova, kao i o tome da će 

Vladimir Vukčević biti smenjen sa funkcije tužioca za ratne zločine. Informacija o planiranoj smeni 

Vladimira Vukčevića je ubrzo demantovana, i B92 je demanti odmah objavio. Nešto kasnije, 31. 

avgusta, na udaru se našao dnevni list „Blic", a sve povodom informacija o imenovanju Dejana 

Carevića za šefa kabineta ministra pravde, Nikole Selakovića. „Blic“ je objavio da je Dejan Carević, 

krajem devedesetih godina prošlog veka, radio u Šestom odeljenju Službe državne bezbednosti 

Srbije, koje se dovodi u vezu sa političkim atentatima, budući da je šef tog odeljenja, Ratko Romić, 

osuđen na sedam godina zatvora za učešće u pripremi atentata na Vuka Draškovića u Budvi 2000. 

godine. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da je javno informisanje slobodno, da niko ne sme, ni 

na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, nijednim načinom podesnim da 

ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja, a posebno da ne sme da vrši bilo kakav 

pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. 

Kontinuirano optuživanje medija za laži, neistine, izmišljotine, falsifikovanje stvarnosti, 

poslušništvo i podršku bivšem režimu, posebno u situaciji u kojoj dolazi od vodeće stranke 

vladajuće koalicije, nesumnjivo predstavlja uticaj podoban da kod medija dovede do autocenzure i 

izbegavanja izveštavanja o pojedinim temama. Izbegavanje izveštavanja o temama o kojima javnost 



4 
 

ima interes da zna, a kadrovska rešenja nove vlasti svakako jesu takva tema, kreiralo bi situaciju u 

kojoj mediji bivaju lišeni svoje važne, kontrolne funkcije u društvu. Zakon o javnom informisanju, 

inače, sadrži odredbe koje se tiču položaja nosilaca državnih i političkih funkcija, kao i državnih 

organa, u odnosu na informacije koje se o njima objavljuju u javnim glasilima. Ove odredbe se 

oslanjaju na praksu Evropskog suda za ljudska prava u primeni člana 10. Evropske konvencije za 

zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda. Taj sud je u čitavom nizu svojih presuda, od kojih je 

verovatno najpoznatija ona u slučaju Lingens protiv Austrije, iz 1986. godine, našao da mediji, ne 

samo da imaju zadatak da prenose informacije i ideje o političkim i drugim pitanjima u oblastima od 

javnog interesa, već i javnost ima pravo da ih prima. Prema Sudu, sloboda štampe pruža javnosti 

jedno od najboljih sredstava za upoznavanje sa idejama i stavovima političkih lidera i stvaranje 

mišljenja o tim idejama i stavovima. Stoga su granice prihvatljive kritike šire kada je reč o političaru 

kao takvom, nego kada je reč o privatnom licu. Za razliku od ovog poslednjeg, onaj prvi se 

neizbežno i svesno izlaže podrobnom ispitivanju svake svoje reči i postupka od strane novinara i 

široke javnosti, i prema tome mora da pokaže veći stepen tolerancije. Slično kao sa kritikom 

pojedinačnih političara, i mogućnost generalne kritike vlade zbog odluka koje donosi, uključujući i 

odluke o razrešenjima i imenovanjima određenih lica unutar administracije, predstavlja važno polje 

slobode izražavanja, važan mehanizam koji je preduslov kontrole vlasti od strane javnog mnenja i 

javnosti. Iako navedena saopštenja potenciraju, deklarativno, i na „poštovanju apsolutne slobode 

informisanja“, kao i na tome da „Srpska napredna stranka nema ništa protiv bilo kakvog pisanja“, 

više je nego očigledno da ona, u delovima u kojima ne ukazuju na eventualne činjenične greške u 

izveštavanju, već dovode u pitanje i samo pravo medija da procese u društvu analiziraju u svetlu 

radnih biografija lica koja nova vlast imenuje na važne pozicije u državnoj administraciji, te 

posebno u svetlu funkcija koje su ista ta lica vršila u vreme nedemokratskog režima Slobodana 

Miloševića, predstavljaju neprihvatljivo mešanje i ograničavanje slobode izražavanja, zajemčene i 

Ustavom i ratifikovanom Evropskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda. 

 

1.2. Novinska agencija „Beta“ prenela je da je ekipa regionalne televizije Šabac fizički napadnuta 

tokom izveštavanja sa Seoskih olimpijskih igara u Prnjavoru kod Šapca, a da je novinarka Marija 

Damnjanović u napadu zadobila povrede lica. Incident se dogodio u nedelju, 26. avgusta, u 

popodnevnim časovima i nije direktno povezan sa samim takmičenjem. Prema navodima očevidaca 

i ekipe TV Šabac, novinarku i snimatelja napao je R. K. (35), koji je neposredno nakon toga i 

priveden. On je prvo vređao novinarku, a zatim i fizički napao snimatelja Zorana Milutinovića, dok 

je Mariju Damnjanović udario pesnicom u lice. Novinarka TV Šabac izjavila je za S media portal da je 

nepoznati čovek počeo da je vređa iz čista mira i naziva pogrdnim izrazima. „Moj kolega mu je rekao 

da nije u redu da se tako ponaša, i onda je čovek potrčao prema nama. Kolegu je počeo da davi, 

mene je udario pesnicom u predelu brade“, rekla je Marija Damnjanović. Mediji su preneli da je 



5 
 

policija protiv napadača podnela prekršajnu prijavu zbog remećenja javnog reda i mira, a da je o 

slučaju obavešteno i nadležno javno tužilaštvo u Šapcu i viši javni tužilac, koji treba da odluče da li 

će se protiv napadača voditi krivični postupak. 

 

Napad na ekipu televizije Šabac još jedan je u nizu napada koji svedoče o ugroženosti novinara, ali i 

o tome da napadi na novinare često ne nailaze na nepodeljenu osudu i suprotstavljanje građana. 

Marija Damnjanović tvrdi da niko nije prišao da pomogne snimatelju i njoj, iako je do napada došlo 

na javnom mestu, i iako je bilo puno očevidaca. U konkretnom slučaju biće interesantno i da li će 

konkretan napad biti kvalifikovan samo kao prekršaj, ili pak kao krivično delo. Naime, Zakonom o 

javnom redu i miru, propisana je prekršajna odgovornost za one koji svađom ili vikom remete javni 

red i mir ili ugrožavaju bezbednost građana, za šta je propisana kazna zatvora do 20 dana. Istim 

Zakonom, za slučaj u kome se ugrožava spokojstvo građana ili remeti javni red i mir, vređanjem ili 

zloupotrebom drugog, vršenjem nasilja nad drugim, izazivanjem tuče ili učestvovanjem u njoj, 

propisana je takođe kazna zatvora do 60 dana. Krivičnim zakonikom, za nasilničko ponašanje, koje 

se definiše kao značajnije ugrožavanje spokojstva građana ili teže remećenje javnog reda i mira 

grubim vređanjem ili zlostavljanjem drugog, vršenjem nasilja prema drugom, izazivanjem tuče ili 

drskim ili bezobzirnim ponašanjem, propisana je kazna zatvora do tri godine. U težem slučaju, kada 

je nasilničkim ponašanjem nekom licu nanesena laka telesna povreda ili je došlo do teškog 

ponižavanja građana, učinilac će se kazniti zatvorom od šest meseci do pet godina. Kvalifikacija u 

konkretnom slučaju zavisiće prevashodno od ocene da li napad na novinarsku ekipu predstavlja 

značajnije ili manje značajno ugrožavanje spokojstva građana, odnosno teže ili pak manje teško 

remećenje javnog reda i mira. Ocena koju nadležni o tome budu doneli, govoriće koliko o samom 

ovom slučaju, tako i o tome da li se novinari, mediji i medijski poslenici uvažavaju i kakav ugled 

uživaju u srpskom društvu. 

 

1.3. Dnevni list „Kurir“ objavio je da je Marijan Rističević, predsednik Napredne seljačke stranke, 

poznat i kao učesnik rialiti šoua „Farma“, neuspešni prеdsеdnički kаndidаt nа izbоrimа zа 

prеdsеdnikа Rеpublikе 2004. i 2008. gоdinе, i narodni poslanik koji je u aktuelni saziv Narodne 

skupštine Republike Srbije ušao na listi koalicije okupljene oko vladajuće Srpske napredne stranke, 

telefonom najgrublje vređao novinara „Kurira“ zbog teksta objavljenog 24. avgusta, u kome piše da 

je direktor firme, koja je u vlasništvu Rističevićeve  supruge, osumnjičen za utaju poreza. „Kurir“ 

tvrdi da je od Rističevića tražio komentar policijskog saopštenja - da je, zbog sumnje da je utajio 39 

miliona dinara, podneta krivična prijava protiv direktora preduzeća, čiji je većinski vlasnik, prema 

podacima Agencije za privredne registre, Rističevićeva supruga Javorka. „Kurir“ dalje tvrdi da je 

Rističević, nakon što je telefonom vređao novinara i pretio tužbom, poslao i pisani demanti u kome 



6 
 

tvrdi da je njegova supruga prodala udeo u firmi, da o toj činjenici svedoči ugovor overen u sudu, te 

da je kupac bio u obavezi da prenos udela registruje u Agenciji za privredne registre. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da vrši bilo kakav pritisak na javno 

glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Preteći telefonski 

pozivi i najgrublje uvrede upućene novinaru, svakako predstavljaju zabranjeni pritisak. Ono što ovu 

stvar čini ozbiljnom je i činjenica da pretnje dolaze od osobe koja je narodni poslanik. Narodni 

poslanici, u skladu sa Zakonom o javnom informisanju, imaju određene obaveze u odnosu na javno 

informisanje, uključujući i obavezu da pokažu viši stepen tolerancije prema kritičkim tekstovima u 

odnosu na obične građane, kao i obavezu da informacije o svom radu učine dostupnim za javnost. 

Činjenica da se u konkretnom slučaju informacija nije odnosila na rad Marijana Rističevića kao 

narodnog poslanika, već na krivični postupak iniciran protiv direktora firme čiji je formalni vlasnik 

njegova supruga, nikako ne može da opravda pretnje i uvrede upućene novinaru. Marijan Rističević, 

inače, već vodi jedan spor protiv „Kurira“. Tužba je podneta u junu 2011. godine, a Rističević u tom 

sporu od „Kurira“ traži nаknаdu štete u iznosu od 1.500.000,00 dinara. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Nа оsnоvu člаnа 112. tаčkа 7 Ustаvа Rеpublikе Srbiје, kojim je predviđeno da je predsednik 

Republike nadležan da daje pomilovanja, člаnа 110. Krivičnоg zаkоnikа, kojim je predviđeno da se 

pomilovanjem poimenično određenom licu daje potpuno ili delimično oslobođenje od izvršenja 

kazne, i člаnа 1. Zаkоnа о pоmilоvаnju, kojim je predviđeno da pomilovanje za krivična dela 

propisana zakonima Republike Srbije daje predsednik Republike, prеdsеdnik Rеpublikе Srbiје, 

Тоmislаv Nikоlić, pоtpisао је 3. avgusta оdluku о pоmilоvаnju nоvinаrа Lаslа Šаšа. U saopštenju iz 

kabineta prеdsеdnika Nikоlića, navodi se da је on prеdlоg о pоmilоvаnju Lasla Šаšа pоtpisао u 

uvеrеnju dа је prаvо nа slоbоdu mišlјеnjа јеdnо оd оsnоvnih civilizаciјskih tеkоvinа i dа је stоgа 

nеprimеrеnо dа nоvinаr Lаslо Šаš služi kаznu zаtvоrа оd 150 dаnа sаmо zаtо štо је iznео svоје 

mišlјеnjе, štо је tаkоđе prоtivnо svim еvrоpskim stаndаrdimа i mеđunаrоdnim kоnvеnciјаmа. 

Laslo Šaš je istog dana, оkо 14 čаsоvа, pušten nа slоbоdu iz Оkružnоg zаtvоrа u Subоtici. On se 

zаhvаlio svim kоlеgаmа i nоvinаrskim udružеnjimа štо su ga pоdržаli. Šаš sе nekoliko dana kasnije 

i lično zаhvаliо prеdsеdniku nа pоmilоvаnju. Nikоlić je tom prilikom istаkао dа је pоmilоvаnjе 

Lasla Šaša pоčеtаk bоrbе zа slоbоdu mišlјеnjа u Srbiјi kао оsnоvnе civilizаciјskе tеkоvinе. 

 

O slučaju Lasla Šaša pisali smo u svom prethodnom izveštaju, a ovde ćemo samo podsetiti da je on 

20. jula bio upućen na izdržavanje kazne zatvora zbog presude Osnovnog suda u Subotici, 



7 
 

potvrđene presudom Apelacionog suda u Novom Sadu, kojom je zbog krivičnog dela uvrede kažnjen 

novčanom kaznom od 150.000,00 dinara. Ova kazna zamenjena je rešenjem Osnovnog suda u 

Subotici kaznom zatvora u trajanju od 150 dana, zbog neplaćanja novčane kazne u ostavljenom 

roku. Šaš je kažnjen po privatnoj krivičnoj tužbi vođe mađarskog desnog ekstremističkog pokreta 

„64 Županije“, Lasla Torockaja, zbog svog teksta koji je kao pismo čitaoca objavljeno 24. aprila 

2007. godine u dnevnom listu Magyar Szó. Laslo Šaš je novinar koji je svojevremeno sarađivao sa 

listovima na mađarskom jeziku Magyar Szó iz Novog Sada i Hét Nap iz Subotice. U spornom tekstu, 

izneo je kritiku delovanja Lasla Torockaja kao ekstremnog desničara. Slučaj Lasla Šaša potvrdio je 

neophodnost da se u Srbiji dekriminalizuju uvreda i kleveta. Predlog Zakona o izmenama i 

dopunama Krivičnog zakonika, koji predviđa dekriminalizaciju uvrede i klevete, prethodna vlada je 

uputila Skupštini Srbije na usvajanje 31. januara ove godine. Međutim, Narodna skupština nije stigla 

da ga usvoji do svog raspuštanja pre majskih izbora ove godine, a nova vlada ga je povukla iz 

procedure.  

 

2.2. Аpеlаciоni sud u Beogradu prаvnоsnаžnо je prеinаčiо prvоstеpеnu prеsudu, kојоm је 

nоvinаr nеdеlјnikа „Vrеmе“, Мilоš Vаsić, biо оbаvеzаn dа advokatu Biljani Kајgаnić isplаti 350.000 

dinаrа na ime naknade štete za pretrpljene dušеvne bоlove usled pоvrеde čаsti i uglеdа, i odbio 

tužbeni zahtev u celosti. Bilјаnа Kајgаnić је Vаsićа tužilа zbоg teksta iz septembra 2004. godine, u 

kome je on оbјаvio trаnskript njеnih prеsrеtnutih rаzgоvоrа sа Dејаnоm Мilеnkоvićеm Bаgziјеm. 

Milenković је u tо vrеmе biо u bеkstvu u Grčkој, budući da je u Srbiji bio optužen za sаučеsništvо u 

ubistvu prеmiјеrа Zоrаnа Đinđićа, a iz objavljenih transkripata proizilazi da mu je Biljana Kајgаnić 

sаvеtovala dа sе prеdа, pоštо mu је, nаvоdnо, kao branilac, u dоgоvоru sа pоlitičkim i оbаvеštајnim 

vrhоm Srbiје оbеzbеdilа pоsеbаn stаtus, ukоlikо zа nerazjašnjeno ubistvо Моmirа Gаvrilоvićа 

оptuži Ljubišu Buhu, zаštićеnоg svеdоkа u procesu protiv „zemunskog klana“.  

 

Presuda Apelacionog suda u Beogradu predstavlja još jednu bitnu pobedu za medijske 

profesionalce u Srbiji, te još jednu potvrdu prakse ovog suda koji u poslednje vreme podiže 

standarde zaštite slobode izražavanja u zemlji. O nekim od tih značajnih presuda Apelacionog suda 

u Beogradu pisali smo u svojim ranijim izveštajima. Pо nаlаžеnju Аpеlаciоnоg sudа u ovoj 

konkretnoj stvari, tužеni је kао nоvinаr i аutоr tеkstа, u istоm iznео infоrmаciје zа kоје је vеrоvао 

dа su istinitе, а kоје sе оdnоsе nа dоgаđаје i ličnоsti о kојimа јаvnоst imа intеrеs dа znа, јеr su bilе 

u vеzi sа krivičnim pоstupkоm vоđеnim prоtiv licа оptužеnih zа ubistvо prеmiјеrа Rеpublikе Srbiје. 

Obјаvlјivаnjе infоrmаciја, nalazi dalje Apelacioni sud, niје bilо usmеrеnо nа pоvrеdu čаsti i uglеdа 

Bilјаne Kајgаnić, vеć је bilо usmеrеnо nа pitаnjе оd јаvnоg intеrеsа, zbоg čеgа је tužba kојom је ona 

trаžila dа sе Miloš Vasić оbаvеžе dа joj nаknаdi nеmаtеriјаlnu štеtu zbоg pоvrеdе čаsti i uglеdа, 



8 
 

nеоsnоvаna. Pо nаlаžеnju sudа, оvе infоrmаciје mоgle su sе slоbоdnо оbјаvlјivаti bеz оbzirа nа 

nаčin nа kојi su pribаvlјеnе i nе prеdstаvlјајu infоrmаciје čiје је оbјаvlјivаnjе, u sklаdu sа Zаkоnоm 

о јаvnоm infоrmisаnju, zаbrаnjеnо, а оdgоvоr Bilјаne Kајgаnić na njih је bio takođe оbјаvlјеn u 

skladu sa pravilima koja Zakon propisuje za objavljivanje odgovora. Apelacioni sud je podsetio da 

uslоv zа оdgоvоrnоst nоvinаrа zа nаknаdu štеtе prоuzrоkоvаnе оbјаvlјivаnjеm infоrmаciје 

prеdstаvlја i krivicа, pri čеmu је tеrеt dоkаzivаnjа nоvinаrskе krivicе nа оštеćеnоm, u kоnkrеtnоm 

slučајu na Biljani Kajganić, štо ona u pоstupku niје dоkаzаla. Таkоđе, po Apelacionom sudu, nа 

Biljani Kajganić је bilo dа dоkаžе da je u ovom slučaju bila zаnеmаrena nоvinаrska pаžnja. Dužna 

novinarska pažnja, po sudu, u kоnkrеtnоm slučајu nije bila zаnеmаrеnа, imајući u vidu dа је Miloš 

Vasić izvršiо prоvеru infоrmаciја kоје su mu sаоpštеnе, а činjеnicа dа niје ličnо kоntаktirао Biljanu 

Kajganić nе prеdstаvlја prеsudni rаzlоg zа dоnоšеnjе drugаčiје оdlukе. Na kraju, Apelacioni sud 

nalazi da u kоnkrеtnоm slučајu, lеgitimni intеrеs јаvnоsti dа budе infоrmisаnа о činjеnicаmа i 

dоgаđајimа kојi su u vеzi sа krivičnim pоstupkоm kојi sе vоdiо prоtiv učinilаcа krivičnоg dеlа 

ubistvа visоkоg držаvnоg funkciоnеrа – prеmiјеrа, pretežu nаd intеrеsоm zaštite čаsti i uglеdа licа 

kоје sе pојаvlјuје kао brаnilаc оkrivlјеnоg u tоm pоstupku. Ovo tim pre što, kako sud smatra, 

оbјаvlјеnе infоrmаciје nisu usmеrеnе nа ličnоst ili prоfеsiоnаlnu dеlаtnоst Biljane Kajganić kao 

advokata, vеć nа dоgаđаје kојi bi mоgli imаti uticаја nа tоk krivičnоg pоstupkа zа ubistvо prеmiјеrа 

Rеpublikе Srbiје. Sa iznetog, sud je našao da nisu ispunjeni uslovi iz člаnа 10, stаv 2. Evropske 

kоnvеnciје zа zаštitu lјudskih prаvа i оsnоvnih slоbоdа, da bi se tužiocu u konkretnom slučaju 

dosudila naknada štete. Ova presuda ukazuje na neke od tipičnih propusta koje prvostepeni sudovi 

prave u medijskim sporovima. Prvo, Zakon o javnom informisanju, kada govori o dužnoj 

novinarskoj pažnji, kaže da je to pažnja primerena okolnostima. Prvostepeni sudovi u medijskim 

sporovima isuviše često su ovaj standard cenili apstraktno, propuštajući da ga upodobe objektivnim 

okolnostima u kojima novinari, u trci sa vremenom i imajući u vidu činjenicu da su vesti „kvarljiva 

roba“, rade. Drugo, Zakon o javnom informisanju propisuje da se ideje, informacije i mišljenja o 

pojavama, događajima i ličnostima o kojima javnost ima opravdani interes da zna, u javnim 

glasilima objavljuju slobodno , osim kada je drugačije određeno zakonom, i bez obzira na način na 

koji je pribavljena informacija. Prvostepeni sudovi isuviše često su insistirali na načinu na koji je 

informacija pribavljena, zanemarujući okolnost da je on, po pravilu, irelevantan za samo pravo na 

objavljivanje i odgovornost novinara. Ovo tim pre, ako se ima u vidu da je odgovornost novinara, 

urednika i osnivača medija za štetu, shodno Zakonu o javnom informisanju, isključena, čak i ako je 

informacija neistinita ili nepotpuna, u slučaju kad je ona verno preneta iz sudskog postupka ili iz 

dokumenta nadležnog državnog organa. Na kraju, iako je Zakonom propisano da novinar nije dužan 

da otkrije podatke u vezi sa izvorom informacije, osim ako se podaci odnose na krivično delo, 

odnosno učinioca krivičnog dela za koje je zaprećena kazna zatvora najmanje pet godina, 

prvostepeni sudovi u medijskim sporovima često su pozivanje novinara na svoje pravo da štite 



9 
 

izvor informacije, sankcionisali kao odsustvo dužne novinarske pažnje (budući da zaštićeni izvor ne 

može da potvrdi da su sporne informacije od strane novinara zaista proveravane). U ovoj 

konkretnoj presudi, Apelacioni sud je pokazao da takav logički sled nije, niti ispravan, niti jedini 

moguć, uvaživši istovremeno i pravo novinara da štiti izvor informacije, ali i prihvativši da je on 

postupio sa dužnom novinarskom pažnjom. Ostaje jedino da se nadamo da će ovakva odluka 

Apelacionog suda uticati i na drugačiju praksu prvostepenih sudova, te da ćemo moći da citiramo i 

više prvostepenih presuda koje podižu standarde zaštite slobode izražavanja u Srbiji. 

 

2.3. Radio televizija Srbije objavila je prilog o nоvinаrki Мiliјаni Stојаnоvić iz Pаrаćinа, kоја је 

prе čеtiri gоdinе pisаlа o slučaju mogućeg zlostavljanja deteta od strane majke, i propusta tužilaštva 

da blagovremeno pokrene istrаgu. Оvih dаnа novinarka је dоbilа prеsudu pо kојој je dužna da zbog 

klevete tаdаšnjеg оpštinskоg tužiоca plаti 30.000 dinаrа. Da sve bude još tragičnije, nesrećno dete 

je u јаnuаru prоnаđеno mrtvo, a prе mеsеc i pо, prvostepenom prеsudоm mајkа је proglašena 

krivom za zаnеmаrivаnje dеtеtа, čiјi је оrgаnizаm biо iscrplјеn dugоtrајnim glаdоvаnjеm. U 

spornom tekstu, kako prenosi RTS, Мiliјаnа Stојаnоvić pozvala se na lekarske nalaze, službenu 

belešku opštinskog tužioca i anonimnu krivičnu prijavu radnika Centra za socijalni rad. U 

anonimnoj prijavi pisalo je da je, oktobra 2007. godine, socijalna radnica zatekla dete sa 

jastučnicom preko glave, polomljenom rukom i podlivima. Povrede je potvrdio i nalaz lekara, te je 

slučaj prijavljen policiji i tužilaštvu. Opštinski tužilac pokreće istragu tek godinu dana kasnije i, 

potom, tuži novinarku zbog teksta u jednom dnevnom listu. Dve oslobađajuće presude Osnovnog 

suda u Paraćinu, Apelacioni sud u Kragujevcu je ukinuo, odnosno preinačio u korist tužioca, koji je u 

međuvremenu napredovao i sada radi u Višem tužilaštvu.  

 

Krivični zakonik klevetu definiše kao iznošenje ili pronošenje nečeg neistinitog za drugog, što može 

škoditi njegovoj časti ili ugledu. Autori ovog izveštaja nisu bili u prilici da izvrše uvid u sudski spis, 

ali na osnovu priče koju su preneli mediji, ne može se izvući zaključak o tome šta je neistinito u 

konkretnom slučaju moglo biti preneto. Naime, da bi uopšte postojala kleveta, neophodno je da 

postoji netačan činjenični iskaz. U konkretnom slučaju, po vesti koju je RTS objavio, proizilazi da je 

novinarka u konkretnom slučaju činjenične navode iznosila citirajući službenu dokumentaciju, 

odnosno lekarske nalaze, službene beleške i prijavu radnika Centra za socijalni rad. Ukoliko je tekst 

i sadržao kritiku rada tužilaštva koje je propustilo da blagovremeno pokrene postupak i zaštiti 

nesrećno dete, ta kritika nije mogla biti kleveta, pošto ona ne bi predstavljala činjenični iskaz, već 

vrednosni sud, te se uopšte ne bi radilo o krivičnom delu klevete, već eventualno o nekom drugom 

krivičnom delu, odnosno, konkretno, o uvredi. Krivični zakonik, međutim, propisuje da se učinilac 

neće kazniti za uvredu, ako je uvredljive navode izneo u vršenju novinarskog poziva u odbrani 



10 
 

nekog prava ili zaštiti opravdanih interesa, o čemu je ovde nesumnjivo bio slučaj, ako se iz načina 

izražavanja ili iz drugih okolnosti vidi da to nije učinio u nameri omalovažavanja. Kako god bilo, o 

slučajevima zlostavljanja dece je i inače teško pisati, posebno uzimajući u obzir zahteve Zakona o 

javnom informisanju da se maloletnik ne učini prepoznatljivim u informaciji koja je podesna da 

povredi njegovo pravo ili interes. Presude kao što je ova, izrečena Мiliјаni Stојаnоvić, nоvinаrki iz 

Pаrаćinа,  nesumnjivo mogu i dodatno da utiču na jačanje autocenzure u medijima i izbegavanje 

tema koje imaju veze, ne samo sa zlostavljanjem dece, nego, i generalno, sa preispitivanjem 

društvene reakcije, kao i reakcije nadležnih, na slučajeve zlostavljanja dece.  

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1. Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je jednim delom kroz odeljak o 

slobodi izražavanja.  

 

1.2. Internet portal „Pištaljka“ preneo je fotografiju, originalno objavljenju na Twitter nalogu 

pоtprеdsеdnice Dеltа hоldingа – Јеlеne Krstоvić, koju je prоtumаčio kао dоkаz pоvеzаnоsti vlаsnikа 

Dеltе, Мirоslаvа Мiškоvićа, sа grаdоnаčеlnikоm Bеоgrаdа, Drаgаnоm Đilаsоm, odnosno, kao 

pоtvrdu dа njih dvојicа imајu vlаsnički udео u dnеvniku „Prеss“. Nа fоtоgrаfiјi kојu је Krstоvićеvа, 

sudеći pо kоmеntаru, snimilа u аviоnu, nа njеnim kоlеnimа sе vidi bеlеžnicа sа rukоm ispisаnim 

sadržajem, koji se može tumačiti kao zapisnik sa sastanka sa Draganom Đilasom, na kome se 

raspravljalo o poslovanju dnevnog lista „Prеss“. „Pištaljka“, komentarišući fotografiju, podseća na 

navode Saveta za borbu protiv korupcije iz njegovog Izveštaja o pritiscima i kontroli medija, 

objavljenog septembra prošle godine. U Izveštaju se, u delu koji se bavi netransparentnim 

medijskim vlasništvom u Srbiji, posebno apostrofira i „Press“, te navodi da pоlоvinu udеlа u ovim 

dnеvnim nоvinаma pоsеduје prеduzеćе rеgistrоvаnо nа Kipru, Аmbеr Prеss Limitеd iz Limаsоlа, о 

čijem vlаsniku se samo spekuliše. „S оbzirоm nа prirоdu tеkstоvа u оvоm listu, u јаvnоsti sе čеstо 

pоminjаlо dа izа tе kipаrskе firmе zаprаvо stојi Мirоslаv Мiškоvić, а јеdnо vrеmе i njеgоvа 

dоskоrаšnjа sаrаdnicа Мilkа Fоrcаn. Kоntrоlа nаd оvim nоvinаmа pripisivаnа је čаk i Drаgаnu 

Đilаsu, grаdоnаčеlniku Bеоgrаdа, pоtprеdsеdniku Dеmоkrаtskе strаnkе (DS) i vlаsniku mоćnih 

mаrkеtinških kоmpаniја ‘Мultikоm grupе’ i ’Dајrеkt mеdiје’“, navodi se u Izveštaju. Formalno, 

danas su vlasnici „Press-a“ – Аmbеr Prеss Limitеd sa 50%, novinari Đoko Kesić i Svetomir 



11 
 

Marjanović sa po 6%, kao i Sanja Vučićević, za koju „Pištaljka“ tvrdi da je supruga bivšeg urednika 

„Press-a“, Dragana Vučićevića, i MEDIAVOX d.o.o. iz Beograda, čiji je vlasnik izvesni Saša Petrović. 

Jelena Krstović povukla je fotografiju sa svog Twitter naloga i objavila komentar u kome tvrdi da 

„manipulatori i photoshop 'stručnjaci'“ očigledno imaju previše vremena, te da je ono što rade 

„providno i naivno“. U međuvremenu, njen Twitter nalog potpuno je zamro, a mediji su, 

simptomatično, uglavnom ignorisali „otkriće“ „Pištaljke“, uz izuzetak npr. Internet portala 

novosadskog radija 021 i E-novina. 

 

Budući da je Jelena Krstović povukla fotografiju sa svog Twitter naloga, sada je nemoguće uporediti 

njenu originalnu fotografiju sa onom koju je objavila „Pištaljka“ i dati nezavisan sud o tome da li je 

zaista reč o „manipulatorima i photoshop 'stručnjacima'“, ili su beleške sa sastanka pоtprеdsеdnice 

Dеltа hоldingа sa gradonačelnikom Beograda zaista autentične. Ono što je, međutim, za ovaj izveštaj 

važnije, jeste pitanje mere u kojoj su preostale odredbe Zakona o izmenama i dopunama Zakona o 

javnom informisanju iz 2009. godine, koje Ustavni sud u međuvremenu nije proglasio neustavnim, a 

tiču se Registra javnih glasila, doprinele transparentnijem medijskom vlasništvu u Srbiji. Očigledan 

odgovor je da zapravo nisu donele nikakav pomak po pitanju javnosti medijskog vlasništva. Prošle 

godine usvojena Strategija razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji do 2016. godine 

insistira na tome da se mora znati stvarni vlasnik pravnog lica koje je osnivač javnog glasila i 

poreklo kapitala uloženog u javna glasila, te najavljuje da će Republika Srbija unaprediti i dosledno 

primeniti zakonsku regulativu kojom će se obezbediti javnost vlasništva i dostupnost informacija o 

fizičkim ili pravnim licima koja učestvuju u vlasničkoj strukturi medija, uključujući i informacije o 

prirodi i obimu tog učešća, kao i o krajnjim vlasnicima tog učešća, zatim informacija o prirodi i 

obimu učešća koje ista fizička ili pravna lica imaju u drugim javnim glasilima i privrednim 

društvima aktivnim u medijskom sektoru i drugim privrednim granama, informacija o drugim 

fizičkim ili pravnim licima koja bi mogla značajno da utiču na uređivačku politiku, te na kraju 

informacija o merama državne pomoći koju javna glasila koriste.  Ovi zahtevi, sami po sebi, ne bi 

smeli biti sporni, budući da su doslovno prepisani iz Preporuka (2007)2 Komiteta ministara 

zemljama – članicama Saveta Evrope o medijskom pluralizmu i raznovrsnosti medijskog sadržaja, 

od 31. januara 2007. godine. Nažalost, u poslednjih godinu dana od usvajanja Medijske strategije, 

ništa po ovom pitanju nije učinjeno, te nam preostaje da zaključke o tome ko su pravi vlasnici 

medija izvodimo na osnovu neoprezno postavljenih fotografija na društvenim mrežama, ukoliko 

poverujemo da su autentične a ne delo „manipulatora i photoshop 'stručnjaka'“, a ne na osnovu 

uvida u Registar javnih glasila, koji doduše postoji, ali realno ničemu ne služi. 

 

 



12 
 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

Dnevni list „Blic“ u broju od 20. avgusta piše kako su učestale pritužbe građana Republičkoj 

radiodifuznoj agenciji (RRA) zbog suviše glаsnih rеklаma na televiziji. „Blic“ prenosi izjavu Мilаna 

Јаnkоvića, dirеktоra Republičke agencije za elektronske komunikacije (Ratel), koji pоtvrđuје dа је 

ova agencija od RRА dobila zаhtеv dа izvrši оdrеđеnа mеrеnjа kako bi se utvrdilo da li su pritužbe 

građana osnovane. „Blic“ piše da su prеmа dosadašnjim mеrеnjimа, pojedine rеklаmе i dо tri putа 

glаsniје od redovnog programa. Prеmа sličnom merenju Rаtеlа iz јulа 2011. gоdinе, „Blic“ prenosi 

da je nајmаnjе оdstupаnjа u nivou tona reklama bilo na Rаdiо-tеlеviziјi Srbiје, dok su nајglаsniје 

rеklаmе еmitоvаnе nа tеlеviziјаmа Pink, Prvа i Hеpi. Komentar koji je novinar ovog lista, doduše 

nezvanično, dobio u tеlеviziјskim kućаmа koje je kontaktirao, jeste da оne rеklаmni mаtеriјаl 

dоbiјајu gоtоv оd mаrkеtinških аgеnciја, tе dа nе mоgu ni nа kојi nаčin dа gа kоriguјu, čаk ni kаdа 

је u pitаnju јаčinа tоnа. Takođe, tvrde dа је gоtоvо nеmоgućе dа tоkоm sаmоg еmitоvаnjа rеgulišu 

јаčinu tоnа kаdа nаiđu rеklаmni blоkоvi, јеr bi to zahtevalo još jednu osobu u rеžiјi kоја bi sе sаmо 

timе bаvilа. „Blic“ prenosi i da je u susednoj Bugarskoj, pоslе velikog broja žаlbi glеdаlаcа nа bučnе 

rеklаmе, bugаrski Sаvеt zа еlеktrоnskе mеdiје parlamentu predložio usvajanje zakona kojim bi se 

zabranile prеtеrаnо bučnе ili piskаvе reklame. 

 

Iz teksta nije najjasnije po kom pravnom osnovu bi RRA, a još manje Ratel, mogli da sankcionišu 

različit nivo tona u reklamama, u odnosu na nivo tona u ostalim programima, čak i da Ratel utvrdi 

da takva pojava zaista postoji. Zakon o radiodifuziji propisuje da su emiteri dužni da obezbede 

proizvodnju i emitovanje kvalitetnog programa, kako sa stanovišta sadržaja programa, tako i sa 

tehničkog stanovišta. Ne postoji, međutim, nijedan podzakonski akt koji bi razliku u nivou tona 

između različitih delova programa, definisao kao  tehnički manjkav program. Slično je i sa Zakonom 

o oglašavanju, koji pojačavanje nivoa tona u reklamama u odnosu na nivo tona u ostalim 

programima uopšte ne predviđa kao moguću povredu načela oglašavanja, osim ukoliko bi se isto 

podvelo pod oglašavanje suprotno dobrim poslovnim običajima i profesionalnoj etici. Za 

oglašavanje suprotno dobrim poslovnim običajima i profesionalnoj etici, u skladu sa Zakonom o 

oglašavanju, mogla bi se izreći prekršajna kazna u rasponu od 100.000 do 1.000.000 dinara. 

Ovakvih odluka, međutim, u praksi prekršajnih sudova nema, a i kada bi RRA, kao nadležno telo, 

podnela zahtev za pokretanje postupka s takvim osnovom, postavlja se pitanje na osnovu čega bi 

sud cenio u kojoj meri se ton pojačava, kao i na koji način bi utvrdio šta u ovoj oblasti predstavlja 

zahtevani standard dobrih poslovnih običaja, odnosno profesionalne etike. Inače, različit nivo tona 

u reklamama u odnosu na nivo tona u ostalim programima je pitanje koje je aktuelno ne samo u 

Srbiji i regionu. Tako je npr. u Americi, krajem 2010. godine, usvojen Commercial Advertisement 



13 
 

Loudness Mitigation Act (Zakon o ublažavanju glasnoće komercijalnog oglašavanja), koji insistira 

na tehnološkim rešenjima koja bi obezbedila ujednačen nivo tona u reklamama i ostatku programa. 

U Velikoj Britaniji, isti problem je rešen mehanizmom ko-regulacije i Kodeksom radiodifuznog 

oglašavanja, koji predviđa da ton reklama ne sme biti isuviše bučan ili neprijatan, te da maksimalna 

subjektivna glasnost reklama mora dosledno odgovarati maksimalnoj subjektivnoj glasnosti 

programa, a kako gledaoci ne bi morali da regulišu nivo tona tokom pauza za reklame. Kodeks, 

međutim, uvažava činjenicu da se pauze za reklame nekad emituju tokom posebno tihih delova 

programa, što dovodi do toga da i reklame sa prihvatljivim nivoom tona zvuče nesrazmerno 

glasnije. Kodeksom se propisuju različiti modeli ujednačavanja nivoa tona, uz pozivanje na 

preporuke Međunarodne unije za telekomunikacije, odnosno, propisivanje da maksimalni nivo tona 

u reklamama mora biti najmanje 6 dB niži od maksimalnog nivoa tona u programu, uzimajući u 

obzir ograničeni dinamički raspon u većini reklama. 

 

3.  Zakon o zaštiti podataka o ličnosti  

 

Pоvеrеnik zа infоrmаciје оd јаvnоg znаčаја i zаštitu pоdаtаkа о ličnоsti, Zаštitnik grаđаnа, 

Udružеnjе nоvinаrа Srbiје i Nеzаvisnо udružеnjе nоvinаrа Srbiје osudili su, u saopštenju 

objavljenom 7. avgusta, оbјаvlјivаnjе pоdаtаkа kојimа sе оmоgućаvа prеpоznаvаnjе mаlоlеtnih 

žrtаvа krivičnih dеlа i njimа i njihоvim pоrоdicаmа nаnоsе dоdаtnе pаtnjе. U saopštenju se navodi 

slučaj tеkstоvа о silоvаnju mlаđе mаlоlеtnicе, sа fоtоgrаfiјаmа njеnе pоrоdičnе kućе, nаzivоm 

mеstа i ulicе gdе živi, i iniciјаlima ličnih imеnа, čimе је prаktičnо оtkrivеn idеntitеt žrtve i dоdаtnо 

јој i dugоrоčnо оtеžаnа vеć prеtеškа situаciја. U saopštenju se insistira da tаkvi nаpisi nisu 

nоvinаrstvо i nеmајu vеzе sа јаvnim infоrmisаnjеm, da se nјimа nаnоsi dоdаtni bоl žrtvi i njеnој 

pоrоdici i urušаvа uglеd nоvinаrskе prоfеsiје. Od urеdništavа i nоvinаra listоvа kојi tаkvim 

tеkstоvimа pоvеćаvајu tirаž, traži se dа nаđu snаgе i intеgritеta dа sprеčе dа se sа tаkvоm 

nеdоpustivоm prаksоm nаstаvi, а od rеgulаtоrnih tеlа u оblаsti infоrmisаnjа – dа prоаktivnо vršе 

svоја оvlаšćеnjа.  

 

Zakon o zaštiti podataka o ličnosti sadrži prilično nejasne odredbe koje se tiču obrade ličnih 

podataka od strane novinara i medija. Ono što je, međutim, nesumnjivo, jeste da i za obradu 

podataka od strane novinara i medija za svrhu objavljivanja u vršenju delatnosti javnog 

informisanja, a prikupljanje podataka o žrtvama krivičnih dеlа i njihovo objavljivanje nesumnjivo 

jeste obrada, važe određena pravila iz Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, a posebno i pravilo da 

obrada nije dozvoljena ako je njena svrha nedozvoljena. U konkretnom slučaju, Zakonom o javnom 

informisanju propisano je da se maloletnik ne sme učiniti prepoznatljivim u informaciji koja je 



14 
 

podesna da povredi njegovo pravo ili interes. Ovo za konsekvencu ima da obrada podataka za svrhu 

da se maloletnik učini prepoznatljivim u informaciji koja je podesna da povredi njegovo pravo ili 

interes, jeste obrada za nedozvoljenu svrhu, te kao takva nedozvoljena. Podsetimo, Krivičnim 

zakonikom propisano je da je prikupljanje ličnih podataka protivno zakonu, ili korišćenje ličnih 

podataka prikupljenih protivno zakonu, krivično delo za koje je zaprećena novčana kazna ili zatvor 

do jedne godine. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, nije donet nijedan zakon koji se neposredno odnosi na 

medijski sektor. U skupštinsku proceduru je stavljen Predlog zakona o dopunama Zakona o zaštiti 

podataka o ličnosti, ali se predložene izmene odnose samo na olakšavanje obrade podataka za 

vođenje humanitarnih akcija. U skupštinskoj proceduri i dalje nije nijedan od nacrta seta medijskih 

zakona pripremljenih u poslednjim mesecima mandata prethodne Vlade. Nova Vlada o tim nacrtima 

nije pokrenula ni javnu raspravu. 

 

Nastavljeno je, međutim, medijsko licitiranje budućim rešenjima nekih od pitanja od značaja za 

medijski sektor. Tako je, npr. dnevni list „Blic“, pozivajući se na izvore u Vladi i rаdnoj grupi, pri 

čemu se verovatno misli na radnu grupu Ministarstva finansija koja se bavi ukidanjem „nеpоrеskih i 

pаrаfiskаlnih nаmеtа“, kao jednim od predizbornih obećanja pojedinih stranaka vladajuće koalicije, 

objavio da će Vlаdа Srbiје nајvеrоvаtniје ukinuti prеtplаtu zа RТS. „Novosti“, pozivajući se na 

Ministarstvo finansija, pišu potpuno drugačije, da se o ukidаnju ТV prеtplаtе niје ni rаsprаvlјаlо, 

budući da, po njima, ТV prеtplаtа niје pаrаfiskаlni nаmеt, pа i nе mоžе dа budе na spisku 107 

pаrаfiskаlnih nаmеta, kојi ćе biti ukinuti u оktоbru. „Novosti“ pišu da prеtplаtu izmiruје tеk оkо 36 

оdstо dоmаćinstаvа, i da je naplata najviša u Nоvоm Sаdu i Bеоgrаdu, gdе iznоsi оkо 60 оdstо, а u 

drugim krајеvimа Srbiје оkо 20 prоcеnаtа. Pri tome, ovaj list navodi da je zа finаnsirаnjе RТS-a 

gоdišnjе pоtrеbnо minimаlnо 90 miliоnа еvrа, а da јаvni sеrvis оd mаrkеtingа nаplаti tеk оkо 20 

miliоnа, te da bi država iz iоnаkо prаznоg budžеtа za RTS mоrаla gоdišnjе dа izdvаја оkо 70 

miliоnа еvrа. O niskom nivou ovakve debate svedoči to što, niti „Blic“ objašnjava kako bi vlada 

uopšte mogla da ukine pretplatu, budući da ista nije ni uvedena odlukom vlade, već Zakonom o 

radiodifuziji, niti pak „Novosti“ obrazlažu metodologiju po kojoj se došlo do podatka da za 

finаnsirаnjе RТS-a gоdišnjе trеba minimаlnо 90 miliоnа еvrа, odnosno da li su u tu cifru 

ukalkulisane uštede koje bi se mogle ostvariti jasnijim definisanjem zahteva koje javni servis treba 

da zadovolji, racionalizacijom poslovanja ustanova javnog servisa, odnosno delotvornijom 



15 
 

kontrolom njihovih finansija. Slično se licitira i pitanjem regionalnih javnih servisa. Tako, ponovo 

„Blic“, o takozvanoj „Kragujevačkoj inicijativi“ piše kao o „iniciјаtivi zа spаs lоkаlnih mеdiја“, a 

„Politika“ izveštava sa skupa „Kragujevačke inicijative“ u Pančevu, na kome su se predstavnici 

javnih medijskih preduzeća iz Novog Pazara, Kragujevca, Niša i Pančeva, založili za usvajanje 

zakona kojim bi se omogućilo formiranje regionalnih javnih servisa. „Kragujevačka inicijativa“ 

ukazuje i da je nacrtom zakona koji je sačinila radna grupa Ministarstva kulture, a koji još nije 

formalno obelodanjen, predviđeno dа Srbiја, pоrеd RTS-a, imа јоš pеt rеgiоnаlnih јаvnih sеrvisа, аli 

sve u centralnoj Srbiji, dok bi u Vојvоdini оstаo sаmо RТV u Nоvоm Sаdu, iаkо sе „Krаguјеvаčkа 

iniciјаtivа“ zalagala za јоš tri rеgiоnаlnа јаvnа sеrvisа u Pоkrајini. Niko, međutim, ne analizira da li 

bi formiranje regionalnih javnih servisa zaista bila mera koja bi obezbedila spаs lоkаlnih mеdiја, 

kako „Kragujevačka inicijativa“ tvrdi, ili možda pak smrtna presuda za većinu lokalnih medija, a 

posebno za one komercijalne, i spas samo za mali broj izabranih javnih medijskih preduzeća. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1. Republička radiodifuzna agencija, na sеdnici svog Saveta, održanoj 15. аvgustа 2012. 

gоdinе, donela je оdluku о rаspisivаnju novog Јаvnоg kоnkursа zа izdаvаnjе dоzvоlа zа еmitоvаnjе 

rаdiо i/ili tеlеviziјskоg prоgrаmа zа rеgiоnаlnа i lоkаlnа pоdručја. Konkurs se odnosi na dve 

regionalne dozvole za televiziju, jedne za područje Zајеčаra, Nеgоtina i Žаgubice, i druge za 

područje Šаpca, Bоgаtića i Srеmske Мitrоvice, kao i na dve regionalne radijske dozvole, jedne u 

Beogradu i druge na području koje obuhvata Bоr, Zајеčаr, Nеgоtin i Bоlјеvаc. Konkurs je raspisan i 

za jedanaest lokalnih televizijskih i devetnaest radijskih dozvola.  

 

Ono što posebno pada u oči jeste da je u poslednjih pet meseci oduzeto 13 dozvola za emitovanje 

programa, zbоg nеizmirivаnjа оbаvеzе plаćаnjа nаknаdе, a da su još dve dozvole oduzete, odnosno 

prestale da važe, zbog gašenja same firme kojoj je dozvola bila izdata, odnosno, zbog odustanka 

samog emitera od daljeg emitovanja. Neposredno po isteku perioda na koji se ovaj izveštaj odnosi, 

RRA je, takođe zbоg nеizmirivаnjа оbаvеzе plаćаnjа nаknаdе, pokrenula još 35 postupaka za 



16 
 

oduzimanje dozvole. Ovo ukazuje da ne postoje uslovi za finansijsku održivost emitera u Srbiji, 

posebno u situaciji u kojoj je, što je i Medijska strategija konstatovala, već izdato više dozvola nego 

što tržište može da podnese. Ovo čini očiglednim da je ozbiljan nedostatak Zakona o radiodifuziji 

što nije uslovio raspisivanje javnih konkursa vršenjem odgovarajućih ekonomskih analiza koje bi 

potvrdile postojanje uslova za održivost licenciranih emitera, te samim tim i opravdanost izdavanja 

novih dozvola. Naime, po Zakonu o radiodifuziji, javni konkurs se obavezno raspisuje kada na 

osnovu Plana raspodele radio frekvencija postoje mogućnosti za izdavanje novih dozvola za 

emitovanje programa. RRA u Pravilniku o izdavanju dozvola za emitovanje programa insistira na 

tome da je uslov za izdavanje dozvola garancija podnosioca prijave, koju on pruža svojim 

finansijskim potencijalom, „dа ćе biti u mоgućnоsti dа rеаlizuје prеdlоžеni prоgrаmski i urеđivаčki 

kоncеpt“. Ovo, međutim, očigledno nije dovoljno, budući da dozvola važi osam godina, te da kakav 

god bio finansijski potencijal podnosioca prijave, na mоgućnоst dа se rеаlizuје prеdlоžеni 

prоgrаmski i urеđivаčki kоncеpt očigledno utiču i uslovi tržišta koji su već više godina krajnje 

nepovoljni. 

 

2.  Republička agencija za elektronske komunikacije (Ratel) 

 

Aktivnosti Republičke agencije za elektronske komunikacije koje se tiču merenja nivoa tona u 

reklamama u odnosu na nivo tona u ostalim programima TV emitera, obrađene su u delu ovog 

izveštaja koji se bavi monitoringom implementacije Zakona o radiodifuziji. 

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

3. Ministarstvo kulture i informisanja 

 

3.1. Vlаdа Srbiје pоstаvilа је Drаgаnа Kоlаrеvićа zа pоmоćnikа ministrа kulturе i infоrmisаnjа, u 

Sеktоru zа infоrmisаnjе i mеdiје. Kоlаrеvić je tokom devedesetih godina prošlog veka radio u 

informativnom programu Radio televizije Srbije, dok je nakon demokratskih promena 2000. godine, 

nastavio da radi u dokumentarnom programu istog medija. U jednoj od prvih izjava nakon 

imenovanja, Kolarević je izjavio da mu je, budući da je rаdiо u dоkumеntаrnоm prоgrаmu, pоznаtо 

štа sе dеšаvа u mеdiјimа, te da će se zalagati za višе slоbоdе i bоlјi mаtеriјаlni pоlоžај nоvinаrа. 

„Uprаvо čitаm prеdlоg zаkоnа о јаvnim rаdiо-tеlеviziјskim sеrvisimа, kојim ćе sе оbеzbеditi 

sаmоstаlnоst u finаnsirаnju i nеzаvisnоst u uređivаčkој pоlitici. Оd tоgа ćеmо krеnuti“, kаzао је za 

dnevni list „Press“ novi pоmоćnik ministrа.  



17 
 

Više pažnje od imenovanja, izazvao je tekst koji je Kolarević, samo nekoliko dana pre toga, objavio 

na Internet mediju „Novi standard“. Pod naslovom „Vreme je za prvi srpski kulturni ustanak“, 

Drаgаn Kоlаrеvić tvrdi da je Srbija izložena kulturnoj okupaciji od 1915. godine i povlačenja srpske 

vojske u Prvom svetskom ratu, te da ta okupacija traje do danas. Na pitanja „Ko su nosioci i izvršioci 

pogubne antisrpske politike u Srbiji?“, i „Da li su to oni koji su dali nedvosmislenu podršku Tadiću i 

Jovanoviću na proteklim i svim prethodnim izborima?“, Kolarević odgovara poimeničnim 

navođenjem pevača, glumaca, reditelja, pisaca i drugih kulturnih poslenika koji su na prethodnim 

izborima podržali Demokratsku stranku i Liberalno demokratsku partiju Srbije. Kolarevićev tekst 

naišao je na žestoku osudu, a posebno mu se zameralo da pravi spiskove nepodobnih po 

kriterijumima političke opredeljenosti. Neposredno po isteku perioda na koji se ovaj izveštaj 

odnosi, državni sekretar u Ministarstvu kulture, Miroslav Tasić, izjavio je da je pročitao sporni tekst, 

ali da smatra da Kolarević, kao i svako drugi, ima pravo na iznošenje ličnih stavova, dok je ministar 

kulture, Bratislav Petković, povodom zahteva za smenu pomoćnika ministra, rekao da Kolarević 

ostaje u ministarstvu, i da pitanje njegove smene neće pokrenuti. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

4. Organizacija proizvođača fonograma Srbije - OFPS 

 

Organizacija proizvođača fonograma Srbije saopštila je krajem avgusta da, zajedno sa 

Organizacijom za kolektivno ostvarivanje prava interpretatora (PI), vodi intenzivne kontakte i 

pregovore sa predstavnicima pojedinih udruženja koja zastupaju korisnike iz reda javnog 

saopštavanja i javnog emitovanja, ali takođe i sa predstavnicima obveznika plaćanja posebne 

naknade, među kojima su Unija poslodavaca Srbije, Udruženje informatičke delatnosti Privredne 

komore Srbije, ANEM, RTS, Radio-televizija Vojvodine, u cilju prevazilaženja nesporazuma i 

postizanja sporazuma o tarifama. OFPS je takođe saopštio da je, zajedno sa Unijom poslodavaca 

Srbije i kolektivnim organizacijama Sokoj i PI, Ministarstvu finansija i privrede podneo inicijativu za 

izmenu Zakona o porezu na dodatu vrednost smanjenjem stope PDV sa postojećih 18% na 8% u 

slučaju prenosa i ustupanja autorskog i srodnih prava putem kolektivnog ostvarivanja autorskog 

odnosno srodnog prava i omogućavanjem da kolektivne organizacije PDV plaćaju po naplati 

potraživanja, što bi, kako se navodi u saopštenju, u bolji položaj dovelo prevashodno korisnike, a 

zatim i nosioce prava. 

 

Podsetimo, Zakonom o autorskom i srodnim pravima koji je na snazi od početka 2010. godine, 

propisan je novi mehanizam utvrđivanja tarifa naknada za korišćenje autorskih dela i predmeta 



18 
 

zaštite srodnih prava. Konretno, po tom mehanizamu, tarifa se utvrđuje sporazumom između 

kolektivnih organizacija i reprezentativnih udruženja korisnika, a tek ukoliko takav sporazum 

izostane, upravni odbor organizacije samostalno donosi tarifu, pri čemu takva tarifa mora da dobije 

saglasnost Komisije za autorsko i srodna prava da bi stupila na pravnu snagu. Izuzetno, Komisija za 

autorsko i srodna prava može i samostalno odrediti tarifu. Međutim, iako je zakon na snazi već duže 

od dve godine, OFPS, makar u odnosu na radiodifuzne emitere, i dalje primenjuje tarifu usvojenu po 

prethodnom zakonu. Razlog za ovo je što OFPS nije uspeo da sa emiterima postigne sporazum o 

tarifi, niti pak da dobije saglasnost Komisije za autorsko i srodna prava za tarifu koju je sam 

predložio. U takvoj situaciji, sve je izvesnije da će Komisija na kraju sama odrediti tarifu. Saopštenje 

OFPS-a ukazuje da je ova organizacija, u želji da izbegne takvu situaciju, vrlo raspoložena da još 

jednom, kroz pregovore i moguće nove ustupke reprezentativnim udruženjima korisnika, ipak dođe 

do tarife koja bi bila zasnovana na sporazumu. 

 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Stefan Lazarević, državni sekretar za telekomunikacije u Ministarstvu za unutrašnju i spoljnu 

trgovinu i telekomunikacije, najavljujući prioritete svog ministarstva u narednom periodu, istakao  

je u prvim izjavama po stupanju na dužnost, pored širokopojasnog pristupa Internetu, većeg 

uključivanja predstavnika privrede u proces donošenja strateških dokumenata, unapređenja 

elektronskog poslovanja, pomoći naučnoj zajednici i malim i srednjim preduzećima da lakše dolaze 

do sredstava iz fondova EU, te uspostavljanja funkcionalne elektronske uprave, i značaj 

digitalizacije. Lazarević je istakao da se u ovom trenutku u Srbiji digitalno emituje televizijski signal 

sa 15 lokacija inicijalne mreže, ali da se to emitovanje vrši malim snagama i da je namenjeno 

prevashodno testiranju distribucione mreže. „U konačnoj mreži emitovanje će se vršiti sa znatno 

većeg broja lokacija, a prvo isključivanje analognog signala u pojedinim zonama pokrivanja bi se 

moglo očekivati sredinom naredne godine“, rekao je Lazarević. Novi državni sekretar takođe 

očekuje da će Srbija završiti proces digitalizacije u toku 2014. godine. „U ovom trenutku nedostaje 

projekat mreže, što je prvi korak koji moramo da uradimo i koji će nam omogućiti da donesemo 

plan prelaska na digitalnu televiziju. Tim planom će se detaljno definisati rok i tranzicija prelaska 

pojedinih zona“. Lazarević je takođe rekao da Vlada Srbije ozbiljno razmatra modalitete pomoći 

ekonomski ugroženim porodicama za nabavku opreme za prijem digitalnog TV signala. „Trenutak 

kada STB treba nabavljati, bez obzira što ih trenutno ima na tržištu, vezan je za isključivanje 

analognog signala po regionima“, izjavio je Lazarević. „S obzirom na to da cena ovih uređaja opada 

sa vremenom, treba ih nabavljati neposredno pred prelazak na digitalno emitovanje, a to znači 



19 
 

sredinom sledeće godine. Treba naglasiti da, dok ne budu obavešteni, građani ne treba da 

razmišljaju o nabavci ovih uređaja“. 

 

Čini se da prve izjave novog državnog sekretara nose nešto drugačiju poruku od one na koju smo 

navikli od njegove prethodnice. Poruka je i dalje optimistička, po Lazareviću Srbija će završiti 

proces digitalizacije u toku 2014. godine, iako je Strategijom opreznije predviđeno da će taj proces 

biti okončan tek do leta 2015. S druge strane, umesto nabrajanja prednosti koje će digitalizacija 

doneti građanima, Lazarević vrlo otvoreno govori o onome što država tek treba da uradi i o onome 

što još nije uradila, a davno je trebalo – da usvoji projekat mreže, i nakon toga, donese plan prelaska 

na digitalno emitovanje koji bi utvrdio redosled i vremenski raspored faznog gašenja analognog i 

uključivanja digitalnog signala u svakom od regiona. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Sindikаt nоvinаrа Srbiје pоzvао је početkom avgusta Sаvеt zа bоrbu prоtiv kоrupciје dа ispitа 

zаkоnitоst izvršеnоg stеčаја Теlеviziје Čаčаk i kоmplеtnе privаtizаciје kоја mu је prеthоdilа. Poziv 

je usledio nakon što je 1. avgusta u ponoć isključen signal ove televizije. Prethodno je RRA Televiziji 

Čačak oduzela dozvolu zbog neplaćanja naknade, a Privredni sud, na predlog poverioca, filmskog 

distributera „Prо Visiоn“ kome  Televizija Čačak duguje gotovo 900.000 dinаra, otvorio stečaj zbog 

trajne nesposobnosti plaćanja. Mediji su preneli da se u оbrаzlоžеnju rеšеnjа о pоkrеtаnju stеčаја, 

nаvоdi dа ukupаn dug televizije iznоsi 42,6 miliоnа dinаrа. Sindikаt nоvinаrа Srbiје podseća da je 

ТV Čаčаk pоčеlа dа rаdi 17. јаnuаrа 1999. gоdinе kао оpštinskо јаvnо prеduzеćе, а da je 11. 

dеcеmbrа 2009. privatizovana. Od tada, televizija je u vlasništvu čačanskog privrеdnika Zоrаna 

Bојоvića, odnosno članova njegove porodice. Bojović je takođe vlasnik i Rаdiо Čаčka i nеdеlјnika 

„Čаčаnski glаs“. 

 

Radnici Теlеviziје Čаčаk koji su ostali bez posla odlaskom ovog medija u stečaj, makar sudeći po 

izjavama koje su se mogle pročitati u medijima, krivca za gašenje kuće u kojoj su radili, vide 

prevashodno u Gradskoj upravi. „Ljudi u Gradskoj upravi su dozvolili da Čačak bude jedan od retkih 

gradova u Srbiji koji je ostao bez televizije“, kaže jedan od njih i dodaje: „Pušteni smo niz vodu, po 

sili zakona smo privatizovani a nije moralo da bude tako, jer nam to pokazuju primeri drugih 

sredina, kao što su Niš, Kragujevac... koji su sačuvali svoje televizije“. I dok ljudi koji ostaju bez 

posla, krivce za svoju situaciju traže u onima koji su poštovali zakon i njime propisanu obaveznu 



20 
 

privatizaciju javnih medija, i ukazuju da zakon nije morao da se poštuje ni u njihovom slučaju, jer 

eto, nije ni u Nišu ili Kragujevcu, simptomatično je da ni Sindikаt nоvinаrа Srbiје, kao ni mnogi 

drugi, ne nudi ni naznaku nekog drugačijeg rešenja katastrofalne medijske situacije, osim poništaja 

privatizacije, odnosno vraćanja privatizovanih medija na državne jasle. Tako se od države traži da 

„čuva svoje medije“ na uštrb privatnih, i da krši zakone kojima je sama propisala privatizaciju 

javnih medijskih preduzeća kao obaveznu, ali se ne traži da obezbedi fer uslove na tržištu, niti 

dosledna kontrola državne pomoći, kojima bi se obezbedilo da opstanu i napreduju kvalitetni i 

konkurentni mediji, a ne samo oni koje država dotira.  

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Srpska medijska scena i dalje čeka davno obećane reforme u medijskom sektoru. Nova vlada polako 

nalazi kadrovska rešenja za pozicije od značaja za ovaj sektor, ne uspevajući uvek, kao na primer u 

slučaju pomoćnika ministra kulture, Dragana Kolarevića, da izabranim rešenjima izbegne 

kontroverze. U kolikoj smo, međutim, vremenskoj oskudici i koliko su hitne promene neophodne, 

svedoči tempo od po, u proseku, tri radio ili TV stanice koje u Srbiji ostanu bez dozvole i ugase se 

svakog meseca. Koliko bi ovaj prosek mogao da se još pogorša, svedoči vest o tome da je RRA 

upravo pokrenula još 35 postupaka za oduzimanje dozvole. Ako nova vlada nastavi da se uhodava 

sporim tempom kojim je to do sada radila, lako bi joj se moglo desiti da jednom kad se bude 

odvažila da uđe u medijske reforme, više uopšte ne bude medija, makar onih elektronskih. O tome 

koliko je situacija ozbiljna i u sektoru štampe svedoči i poziv Upravnog odbora Asocijacije medija, 

udruženja koje okuplja najveće izdavače štampanih medija u Srbiji, premijeru Ivici Dаčiću i ministru 

kulturе, Brаtislаvu Pеtkоviću, zа hitnо оtpоčinjаnjе diјаlоgа о mеrаmа zа unаprеđеnjе pоslоvаnjа 

kоmplеtnоg nоvinskо-izdаvаčkоg sеktоrа. Poruka iz tog poziva je ista – Srbija će, ukоlikо sе оdmаh 

nе prеduzmu оdgоvаrајućе mеrе, biti јеdnа оd rеtkih zеmаlја u Еvrоpi kоја ćе оstаti bеz štаmpаnih 

mеdiја. 


