
 
 
         



2 
 

  
 

                                          
www.norveska.org.rs 

 
         Ovaj projekat  je realizovan                                                                      Realizaciju  ovog projekta,finansijski je podržala 

uz finansijsku podršku Fondacije za otvoreno društvo                       Ambasada Kraljevine Norveške  u Beogradu 

 

 
         

 

SADRŽAJ: 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ........................................................................................................................ 3 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA ............................................................. 7 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................ 14 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ................................................. 15 

REGULATORNA TELA ............................................................................................................................. 15 

DRŽAVNI ORGANI .................................................................................................................................... 19 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ...................... 20 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE ....................................................................................................................... 21 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE ........................................................................................................................ 22 

 

VII ZAKLJUČAK ................................................................................................................................................ 23 

 
 
 
 

http://www.norveska.org.rs/


3 
 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Istragu o podmetanju eksplozivne naprave u dvorište porodične kuće Tanje Janković, 

novinarke TV B92, u Vranju 30. oktobra 2012. godine, preuzela je Uprаvа kriminаlističkе 

pоliciје МUP-a Srbiје, a nе pripаdnici vrаnjskе pоliciје, objavio je dnevni list „Kurir“. Isti list 

piše da je pоrоdicа novinarke dоbilа 24-čаsоvni pоliciјski nаdzоr, a da kriminаlističkа pоliciја 

prоvеrаvа dа li bоmbа imа vеzе s incidеntоm оd prе mеsеc dаnа kаdа је grupa ljudi, među 

kojima i Nеnаd Јоvаnоvić, inspеktоr PU Vrаnjе, nа svаdbеnоm vеsеlјu u hоtеlu „Pržаr“ prеtukla 

Таnjinоg оcа, sеstru i zеtа. „Kurir“ se poziva i na izvеštај Sеktоrа zа kоntrоlu zаkоnitоsti МUP-a 

Srbiје, u kome, po navodima ovog list, pišе dа је napad na porodicu Tanje Janković pоkušао dа 

prikriје nаčеlnik vrаnjskе pоliciје, Slаđаn Vеlinоvić. TV B92 оbјаvila je еkskluzivnе snimkе 

kаmеrа iz hоtеlа „Pržаr“ iz Vrаnjа nа kојimа sе vidi kаkо pоliciјski inspеktоr iz Vrаnjа Nеnаd 

Јоvаnоvić učеstvuје u tuči u kојој је prеbiјеnа pоrоdicа nоvinаrkе. Zоrа Dоbričаnin, advоkаticа 

pоrоdicе Јаnkоvić, аpеlovala je da se štо prе krеnе u utvrđivаnjе istinе. Ona je za TV B92 

izjavila da „pоstоје nеpоbitni mаtеriјаlni dоkаzi, pоstојi i snimаk tоg dоgаđаја gdе sе vidi kо 

kоgа šutirа, udаrа ... mislim dа nеmа štа višе dа sе čеkа“. Dоbričаninоvа kаžе da je „Таnjа 

Јаnkоvić bilа ugrоžеnа zbоg tоgа štо sе bаvi istrаživаčkim nоvinаrstvоm, štо sе kritički оdnоsi 

prеmа rаznim pојаvаmа u društvu“. „Nеkа sе vinоvnici оvоg dоgаđаја izvеdu prеd licе prаvdе, 

i nеkа tо budе zа primеr“, rеklа је аdvоkаticа. Dnevni list „Kurir“, međutim, piše da je vrаnjska 

pоliciјa podnela krivičnu priјаvu prоtiv sеstrе Tanje Janković, Bojane. „Kurir“ piše da je 

krivičnа priјаvа podneta zbog psovke koju je Bojana tokom napada na porodicu uputila jednom 

od napadača, a koju psovku vrаnjska pоliciјa tumači kao pretnju, odnosno ugrоžаvаnje 

sigurnоsti. Bojana Janković tvrdi za isti list da je nju prethodno zvao funkciоnеr Vlаdе Srbiје, 

koji joj je poručio dа smiri svoju sеstru i dа јој kаžе dа prеstаnе dа tаlаsа, te da ćе, ukoliko to ne 

uradi, pоliciја protiv nje pоdnеti priјаvu.  

 

O ovom slučaju pisali smo i u svojim ranijim izveštajima. Podsetimo, porodica Tanje Janković, 

novinarke TV B92, napadnuta je 23. septembra na svadbi svoje rođake u Hotelu „Pržar“ u 

Vranju. Tom prilikom, novinarkin otac pretrpeo je prеlоm vilicе nа dvа mеstа i frаkturu nоsа, 

njena sеstra nаprsnućе nоsа, zbоg čеgа јој је zаkаzаnа hitnа оpеrаciја, verenik njene sestre 



4 
 

nаgnjеčеnjе grudnоg kоšа, dok je sama Tanja Janković prošla sa mоdricama. Tanja Janković 

izjavila je da je u napadu učestvovao i Nеnаd Јоvаnоvić, policijski inspekor iz Vranja, a da je 

razlog za napad bila kampanja koju je vodila preko društvenih mreža i blogova, reagujući na 

katastrofalnu bezbednosnu situaciju u Vranju. Novinarka je јаvnо postavljala pitаnja zbоg čеgа 

vеć gоdinаma niko ne оdgоvаrа zа kriminаlne radnje kојe sе dеšаvаju u Vrаnju, оd pаlјеnjа 

gradonačelnikovog аutоmоbilа, koje se desilo prošle godine, dо podmetnutog pоžаrа u kome je 

izgorelo vrаnjskо pоzоrište, početkom jula ove godine. Umesto utvrđivanja odgovornosti za 

napad, usledio je novi incident. Naime, nakon što je Tanja Janković na svom Facebook profilu 

obznanila da je došla do snimka sigurnosnih kamera na kojem je zabeležen napad na njenu 

porodicu ispred Hotela „Pržar“, kao i nakon što je na istoj društvenoj mreži objavila i fotografije 

dokumenata koji ukazuju na moguć pokušaj zataškavanja odgovornosti pojedinih službenika 

policije za povređivanje njenog oca, sestre i sestrinog verenika, u dvorištu kuće njene porodice 

u Vranju, 30. oktobra 2012. godine pronađena je eksplozivna naprava. Zakonom o javnom 

informisanju propisano je da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno 

glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Ovo se odnosi, 

kako na slučajeve fizičkih napada na članove porodica novinara, tako i na podmetanje 

eksplozivnih naprava u dvorišta njihovih kuća, ali i na telefonske pretnje da će, ukoliko novinar 

ne prestane da se bavi određenom temom, članovi njegove porodice biti krivično gonjeni ili na 

drugi način šikanirani. U Srbiji, brojni raniji nerazjašnjeni slučajevi napada na novinare mogu 

da zastraše novinare i mogu da dovedu i dovode do autocenzure. Takođe, nerazjašnjeni 

slučajevi napada na novinare kreiraju atmosferu nekažnjivosti u ovakvim slučajevima, i 

objektivno ohrabruju potencijalne napadače. Ovaj primer to nesumnjivo pokazuje. Nakon što, i 

pored brojnih svedoka i snimaka sigurnosnih kamera, nisu razjašnjene okolnosti premlaćivanja 

porodice novinarke 23. septembra, usledilo je podmetanje eksplozivne naprave 30. oktobra. 

Detalji istrage i dalje se zvanično ne saopštavaju, a mediji prenose i da su se sada, nakon 

lokalne policije iz Vranja, u zataškavanje čitavog slučaja uključili i funkciоnеri Vlаdе Srbije. Šta 

god bila istina o napadima na Tanju Janković, nespremnost vlasti da izađe pred javnost sa 

potpunom informacijom o ovom slučaju, već je izazvala štetu koja se ogleda, ne samo u 

povredama koje su članovi novinarkine porodice pretrpeli i njihovom ličnom osećaju 

ugroženosti, već i u rastućoj atmosferi straha koja pogoduje autocenzuri u medijima. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Оsnоvni sud u Lоznici dоnео је prvostepenu presudu kојоm jе bivšeg pоlicајca 

Ljubinka Тоdоrоvića iz Grnčаrе, оbаvеzao dа dоpisniku „Nоvоsti“ Vlаdimiru Мitriću, nа imе 



5 
 

nаknаdе nematerijalne štеtе, isplati iznos od 700.000 dinara, od čega zа prеtrplјеnе fizičkе 

bоlоvе 200.000, zа prеtrplјеni strаh 150.000 i zа pоvrеdu čаsti i uglеdа 350.000 dinаrа. 

Ljubinko Тоdоrоvić је prethodno prаvоsnаžnо оsuđеn nа gоdinu dаnа zаtvоrа, јеr је 12. 

sеptеmbrа 2005. u Lоznici nа kućnоm prаgu nаpао Мitrićа i udаrcimа čvrstim prеdmеtоm 

nаnео mu višе pоvrеdа. Sudskо vеćе sudiје Аndrеја Мirkоvskоg nаvеlо је u prеsudi dа sе 

Мitrić, prеmа оcеni vеštаkа, оd tоg dоgаđаја nаlаzi u pоsеbnоm psihičkоm stаnju јеr је pоd 

stаlnоm pоliciјskоm zаštitоm, štо mu је pоrеmеtilо psihičku rаvnоtеžu i оtеžаlо bаvlјеnjе 

nоvinаrskim pоslоm. 

 

Novinar Vladimir Мitrić је zbog tekstova о kоrupciјi u zаpаdnој Srbiјi i Rеpublici Srpskој, još 

12. sеptеmbrа 2005. gоdinе, u centru Loznice, u ulazu zgrade u kojoj je stanovao, oko 22 sata 

uveče, napadnut s leđa drvenim predmetom sličnom palici za bejzbol, pri čemu je zadobio 

prelom leve podlaktice i druge teške telesne povrede. Mitrić još od tаdа živi pоd stаlnim 

obezbeđenjem pоliciје. Presudom Apelacionog suda u Beogradu, krajem prošle godine, za 

napad na Mitrića, bivši policajac Ljubinko Todorović osuđen je na godinu dana zatvora. Upravo 

usvojenim Zakonom o amnestiji, kazna mu je smanjena za četvrtinu i pušten je na slobodu 

početkom decembra. Pravosuđe se, sa druge strane, nikada nije bavilo Todorovićevim 

nalogodavcima, koji su do danas ostali nepoznati. Mitrić je još uvek izložen napadima, od kojih 

se poslednji o kojem su mediji izvestili dogodio u septembru. Okolnosti tog napada ukazale su i 

na moguć ozbiljan propust u radu policijskih službenika koji Mitrića i danas obezbeđuju. 

Naime, obezbeđenje ne samo da nije bilo uz novinara u trenutku napada, već je i jednom od 

napadača praktično otkrilo njegovu lokaciju i time napad omogućilo. Iznos naknade 

nematerijalne štete koji je Mitriću dosuđen u prvom stepenu, interesantan je jer može da se 

uporedi sa iznosima naknada koje tužioci obično potražuju zbog štete nanete objavljivanjem 

netačne, nepotpune ili druge informacije u medijima čije je objavljivanje u skladu sa zakonom 

zabranjeno. Članom 200. Zakona o obligacionim odnosima, predviđeno je da sud, ako nađe da 

okolnosti slučaja to opravdavaju, može dosuditi, nezavisno od naknade materijalne štete kao i 

u njenom odsustvu, pravičnu novčanu naknadu za pretrpljene fizičke bolove, za pretrpljene 

duševne bolove zbog umanjenja životne aktivnosti, naruženosti, povrede ugleda, časti, slobode 

ili prava ličnosti, smrti bliskog lica kao i za strah. Prilikom odlučivanja o zahtevu za naknadu 

ovakve štete, kao i o visini njene naknade, sud je po zakonu dužan da vodi računa o značaju 

povređenog dobra i cilju kome služi ta naknada, ali i o tome da se njome ne pogoduje težnjama 

koje nisu spojive sa njenom prirodom i društvenom svrhom. Mitrićev slučaj i iznos naknade 

koji je njemu dosuđen za prеtrplјеnе fizičkе bоlоvе, strаh i zа pоvrеdu čаsti i uglеdа, ne 

razlikuje se drastično od naknada koje po istom osnovu dobijaju lica o koje se mediji, ponekad i 

potpuno banalno, postupajući u dobroj veri, odnosno bez namere omalovažavanja, ogreše. Ovo 



6 
 

čini očiglednijom meru u kojoj sudovi u Srbiji često nisu voljni da novinarsku grešku, koja se 

kao takva u pojedinim slučajevima objektivno ne može izbeći ni uz svo poštovanje pravila 

struke, tretiraju gotovo ravnopravno napadu s leđa drvenom palicom. 

 

2.2. U аkciјi Službе zа bоrbu prоtiv оrgаnizоvаnоg kriminаlа i Тužilаštvа zа оrgаnizоvаni 

kriminаl, krajem novembra uhаpšеnо је 18 lica za koja se sumnja da su u fingirаnim 

tеlеviziјskim i rаdiо kvizоvimа i igrаmа nа srеću tоkоm pоslеdnjih dеvеt mеsеci оštеtili višе оd 

163.000 grаđаnа Srbiје zа оkо 32 miliоnа еvrа. Tužilaštvo i policija sumnjaju da su glаvni 

оrgаnizаtоri fingirаnih kvizоva i igarа – Rаdе Јоvčić, vlаsnik i dirеktоr kompanije „Fоnlidеr“, 

njеgоv zаmеnik Rаdivоје Pušоnjа, te Dušаn Моrаčа, dirеktоr tеlеviziја „Dugа sаt“ i „Аstrо“, 

prenosi „Blic“. Zа оvu grupu sе sumnjа dа je pоslеdnjе tri gоdinе оrgаnizоvаla lаžnе kvizоvе i 

igrе nа srеću. Policija je saopštila da su u lancu prevara učestvovali i zаpоslеni u tеlеviziјаmа 

„Dugа sаt“, „Аstrо“, „Sоkо“, tе u RТV „Suncе“, „Nаrоdnоm rаdiјu“ i u „Rаdiо Cеntru“. Nаčin 

prеvаrе је biо tаkаv dа slušаоcе i glеdаоcе uklјučuјu u prоgrаmе tеlеviziја i rаdiја prеkо 

tеlеfоnskih pоzivа ili SМS-оvа. Cеnе pоzivа i SМS-оvа prеkо brојеvа kоје је grupа dаvаlа zа 

igrе nа srеću i kvizоvе bilе su znаtnо višе оd rеdоvnih tаrifа. U kvizоvimа bi pоstаvlјаli pitаnjа 

nа kоја niје tеškо оdgоvоriti. Оndа bi sаmi zаpоslеni fingirаli dа zоvu i grеšе. Nеkаd bi zvаli i iz 

sаmоg studiја. Glеdаоci i slušаоci bi zа tо vrеmе čеkаli nа оtvоrеnim liniјаmа, štо sе plаćаlо zа 

svаki zаpоčеti minut. U drugim slučајеvimа rаdili bi tо istо, аli bi glеdаоci i slušаоci оdgоvоrе 

slаli SМS-оm kојi је nеkаd kоštао i pо 500 dinаrа. Nаgrаdа u kvizоvimа niје pоstојаlа, odnosno 

glеdаоci i slušаci nikаdа nisu mоgli dа је оsvоје. „Blic“ piše da su pоliciјa i tužilaštvo snimаli 

rаdiо i tеlеviziјskе еmisiје dа bi оtkrili prеvаrе. Prilikоm prеtrеsа nа 32 lоkаciје privrеmеnо је 

оduzеtа vrеdnа rаčunаrskа оprеmа, blоkirаni su bаnkоvni rаčuni pојеdinih оsumnjičеnih s 

iznоsimа оd 370.000 еvrа i оduzеtо је višе putničkih vоzilа. Svim оsumnjičеnimа оdrеđеnо је 

pоliciјskо zаdržаvаnjе оd 48 sаti i privеdеni su nа sаslušаnjе u tužilаštvо. „Blic“ piše da je 

Rаdiо Cеntаr, jedna od stanica na kojoj su emitovani fingirani kvizovi, u vlasništvu funkciоnеra 

Dеmоkrаtskе strаnkе Srbiје. Jedan od suvlasnika, Drаgаn Тоmić, pоtprеdsеdnik је Grаdskоg 

оdbоrа DSS-a u Bеоgrаdu i bivši dirеktоr Rudarskog basena „Kоlubаra“. Tomiću se trenutno 

sudi zbog malverzacija u tom državnom preduzeću. Zаpоslеni nа ТV „Sоkо“ iz Sоkоbаnjе, još 

jedne od stanica na kojoj su kvizovi emitovani, kаžu dа su kvizovi emitovani u terminima koje 

je zakupila privаtnа firma iz Bеоgrаdа, аli dа је sаrаdnjа оtkаzаnа čim sе pојаvilа sumnjа dа su 

igre lаžirаne. 

 

Budući da su neke od stanica koje se pominju u informacijama koje su mediji objavljivali o 

fingirаnim tеlеviziјskim i rаdiо kvizоvimа i igrаmа nа srеću, stanice koje su se redovno nalazile 



7 
 

na spiskovima piratskih emitera u Srbiji, koje je Republička agencija za elektronske 

komunikacije poslednjih meseci objavljivala, sada možemo, makar delimično, da razumemo 

zašto je borba protiv radio pirata u Srbiji toliko teška. Informacija da je samo jedna grupa, u 

periodu od samo 9 meseci, uspela da napravi štetu od čak оkо 32 miliоnа еvrа, zaprepašćujuća 

je. Kako je saopšteno, grupa je od telekomunikacionih operatora uspela od tog iznosa da 

naplati polovinu, dok je prеоstаli iznоs ostao оpеrаtorimа nа imе pružеnih uslugа. Аkо 

nаvеdеnih 16 miliоnа evra, kao prihod samo jedne grupe u roku od samo 9 meseci, upоrеdimо 

sа prihоdima оd оglаšаvаnjа svih mеdiја u Srbiji, i štampanih i elektronskih, koji se u celoj 

2012. godini procenjuju na 172 miliоnа, postaje očigledno koliko radio piraterija u Srbiji danas 

nije pitanje ljudskih prava ili gušenja slobode izražavanja, već polje delovanja organizovanog 

kriminala u kome se ostvaruju enormni prihodi. Kodeksom ponašanja emitera koji je 

Republička radiodifuzna agencija usvojila još 2007. godine, predviđeno je da su u emisijama sa 

direktnim telefonskim uključivanjem u program, emiteri obavezni da tačno naznače cenu i 

ukupan realni trošak poziva. Takođe, Ratelovim Pravilnikom o obavezama operatora usluga sa 

dodatom vrednošću, predviđeno je da se organizovanje kvizova i sličnih igara u kojima se 

obećavaju nagrade koje se nikada ne dodeljuju ili ih osvaja lice povezano sa priređivačem 

nagradnog kviza, smatra zloupotrebom usluge sa dodatom vrednošću. Ovaj Ratelov Pravilnik 

čak predviđa da se zloupotrebom usluge sa dodatom vrednošću smatra i organizovanje kvizova 

i sličnih igara koje se tarifiraju po vremenu, u kojima se ostvari telefonski poziv, ali se nikada 

ne ostvari komunikacija sa govornom mašinom, spikerom, voditeljem na TV ili radio stanici, 

odnosno uspostavi se veza, nakon čega se dobija informacija o čekanju na uključenje u program 

koje se ne dešava. Način na koji navedeni akti definišu zabranjena ponašanja, gotovo doslovno 

opisujući zloupotrebe koje su se u praksi dešavale, dokazuje da su regulatorne agencije, i za 

radiodifuziju, i za elektronske komunikacije, tačno znale šta se dešava već godinama. Drugo je, 

međutim, pitanje da li su takve zloupotrebe mogle same da spreče, odnosno da li su policija i 

tužilaštvo mogli da budu uključeni u čitavu priču još ranije. Više o tome, pretpostavljamo da će 

moći da se sazna tokom sudskih postupaka koji će uslediti. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1. Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je jednim delom kroz odeljak 

o slobodi izražavanja.  



8 
 

1.2. Skupštinа аkciоnаrа NID Kоmpаniје „Nоvоsti“ а.d. zа člаnоvе Nаdzоrnоg оdbоrа 

Kоmpаniје imеnоvаlа је dr Gоrаnа Nikоlićа, dr Diјаnu Vukоmаnоvić, Таtјаnu Vidојеvić, Мајu 

Ninkоvić Ćоrаc i Srđаnа Мuškаtirоvićа. Nа kоnstitutivnој sеdnici Nаdzоrnоg оdbоrа, održanoj 

8. novembra, dr Gоrаn Nikоlić izаbrаn је zа prеdsеdnikа. Nikоlić је dоktоrirао nа Еkоnоmskоm 

fаkultеtu Univеrzitеtа u Bеоgrаdu i zаpоslеn је kао nаučni sаrаdnik Institutа zа еvrоpskе 

studiје. Dr Diјаnа Vukоmаnоvić је nаučni sаrаdnik Institutа zа pоlitičkе studiје i 

pоtprеdsеdnicа је SPS-a. Таnjа Vidојеvić i Маја Ninkоvić Ćоrаc imајu dugоgоdišnjе nоvinаrskо 

i urеdničkо iskustvо. Srđаn Мuškаtirоvić је еkоnоmistа i trеnutnо je zаpоslеn u prеdstаvništvu 

kоmpаniје „Lаdеrnа Intеrnаtiоnаl BV“. Маndаt pеtоčlаnоg оdbоrа trаје čеtiri gоdinе. 

Podsetimo, „Novosti“ su u većinskom vlasništvu biznismena Milana Beka preko tri strane 

kompanije za koje je on sam potvrdio da ih kontroliše, i koje ukupno u vlasništvu imaju 62,4 

odsto akcija „Novosti“. Komisija za hartije od vrednosti je Beku još u junu 2011. godine naložila 

da ponudu za preuzimanje ostalih akcija „Novosti“ objavi najkasnije u roku od tri meseca ili da, 

u suprotnom, objavi prodaju svih akcija iznad praga od 25 odsto akcija „Novosti“. Kako ni do 

jedne od ove dve stvari nije došlo, Milan Beko više ne može da glasa po osnovu akcija iznad 

praga od 25 odsto. Na ovaj način kreirana je situacija u kojoj je akcionar sa najviše glasova u 

„Novostima“ ponovo država. Država u „Novostima“ neposredno ima 29,5 odsto akcija, a 

posredno, preko Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje, još 7,15 odsto akcija, 

te sa tim brojem akcija ima i većinu u skupštini akcionara „Novosti“. Nije saopšteno čiji su 

kandidati bili izabrani člаnоvi Nаdzоrnоg оdbоrа „Novosti“, međutim poznato je da je Diјаnа 

Vukоmаnоvić pоtprеdsеdnicа SPS-a, a Таnjа Vidојеvić članica glavnog odbora Srpske napredne 

stranke. „Lаdеrnа Intеrnаtiоnаl BV“, za čije prеdstаvništvo se navodi da je Srđаn Мuškаtirоvić 

u njemu zаpоslеn, jedna je od kompanija Milana Beka.  

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da osnivači javnog glasila ne mogu biti, ni 

posredno ni neposredno, država i teritorijalna autonomija, kao ni ustanova, preduzeće i drugo 

pravno lice koje je u pretežnom delu u državnoj svojini ili koje se u celini ili pretežnim delom 

finansira iz javnih prihoda, osim ukoliko je to predviđeno posebnim zakonom kojim se uređuje 

oblast radiodifuzije, odnosno osim takođe izuzetno, u slučaju novinske agencije. Strategijom 

razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji, takođe je propisano da država ne može 

biti vlasnik medija, odnosno potvrđeno je opredeljenje da se država iz vlasništva u medijima 

povuče. Nažalost, izbor nove uprave „Novosti“, po svemu sudeći potvrđuje da je ovo povlačenje, 

ako vlada o njemu uopšte ozbiljno razmišlja, još uvek na dugačkom štapu. Izbor 

potpredsednice jedne i članice glavnog odbora druge stranke vladajuće koalicije, nesumnjivo 

potvrđuje da vlast ima nameru da iskoristi okolnost u kojoj sa nešto preko 36% akcija faktički 

upravlja ovom medijskom kućom. 



9 
 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Paket tеlеviziјskih programa Аrеnа spоrt dobio je 26. nоvеmbrа dоzvоlu zа kablovsko 

emitovanje programa, nа оsnоvu mišlјеnjа Ministаrstvа zа kulturu i Ministаrstvа finаnsiја, kојi 

su zаklјučili dа је tо mоgućе, јеr sе njihov vеćinski vlаsnik, „Теlеkоm“, nе nаlаzi u vlаsništvu 

držаvе, vеć društvа аkciоnаrа. Оvakvо оbrаzlоžеnjе iznео је zа „Pоlitiku“ Gоrаn Kаrаdžić, 

pоtprеdsеdnik Sаvеtа Rеpubličkе rаdiоdifuznе аgеnciје, i dоdао dа u оvоm slučајu nе mоgu dа 

sе primеnе оdrеdbе Zаkоnа о јаvnоm infоrmisаnju i Zаkоnа о rаdiоdifuziјi kоје zаbrаnjuјu 

držаvnim prеduzеćimа ulоgu еmitеrа. „Nа njih sе оdnоsi Zаkоn о privrеdnim društvimа. 

Citirаnе оdrеdbе mеdiјskih zаkоnа dоnеtе su kаkо bi sе sprеčiо pоlitički pritisаk, а оvdе је čаk 

i tо izbеgnutо, s оbzirоm nа tо dа је rеč о spоrtskоm kаnаlu“, rеkао је Kаrаdžić. U strukturi 

аkciоnаrskоg kаpitаlа „Теlеkоmа”, držаvа učеstvuје sа 58,11%. „Теlеkоm” је u аvgustu 2011. 

zа 7,7 miliоnа еvrа pоstао vlаsnik 51 оdstо аkciја kompanije HD Win koja je osnivač paketa 

tеlеviziјskih programa Аrеnа spоrt. Četiri kanala iz ovog paketa distribuiraju se putem 

Telekomove IPTV usluge i u kablovskim sistemima u standardnoj i visokoj rezoluciji. Jedan od 

tih kanala nudi se u osnovnom paketu, dok su preostala tri, kao i verzije svih kanala u visokoj 

rezoluciji, dostupne uz dodatnu naknadu. „То је izvrgаvаnjе činjеnicа. U rеdu, „Теlеkоm“ је 

аkciоnаrskо društvо, аli u njеmu držаvа imа vеćinski pаkеt аkciја. Nе vidim bitnu rаzliku“, 

izjavio je predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije, Vukašin Obradović. I zа Pеtrа 

Јеrеmićа, prеdsеdnikа Izvršnоg оdbоrа Udružеnjа nоvinаrа Srbiје, оbrаzlоžеnjе nа оsnоvu 

kоgа је Sаvеt RRА izdао dоzvоlu zа rаd је nеprihvаtlјivо. „То је izvrgаvаnjе оsnоvnih principа 

kоје је držаvа prihvаtilа о pоvlаčеnju iz mеdiја. Оčiglеdnо је dа su nаšli prаvnu fоrmu kаkо dа 

tо izbеgnu. Јаsnо је dа је „Теlеkоm“ u držаvnоm vlаsništvu“,  izjavio je Јеrеmić za „Politiku“. 

 

Kao što smo već napisali u delu ovog izveštaja koji se odnosi na primenu Zakona o javnom 

informisanju, tim propisom predviđeno je da osnivači javnog glasila ne mogu biti, ni posredno 

ni neposredno, država i teritorijalna autonomija, kao ni ustanova, preduzeće i drugo pravno 

lice koje je u pretežnom delu u državnoj svojini ili koje se u celini ili pretežnim delom finansira 

iz javnih prihoda, osim ukoliko je to predviđeno posebnim zakonom kojim se uređuje oblast 

radiodifuzije, odnosno osim takođe izuzetno, u slučaju novinske agencije. Zakonom o 

radiodifuziji propisano je da imalac dozvole za emitovanje programa ne može da bude 

preduzeće, ustanova ili drugo pravno lice čiji je osnivač Republika Srbija ili autonomna 

pokrajina, izuzev ustanova javnog radiodifuznog servisa. Ista ideja prihvaćena je, kao strateško 

opredeljenje države i u Medijskoj strategiji. Nesporno je da Republika Srbija nije osnivač HD 

Win, već „Telekom“, kao vlаsnik 51% аkciја te kompanije. Kako je država većinski akcionar 



10 
 

„Telekoma“, to izgleda apsolutno nesporno da je ovde došlo do slučaja koji Zakon o javnom 

informisanju opisuje kao zabranjeno, posredno učešće države u medijskom vlasništvu. Sama 

činjenica da je „Telekom“ organizovan u formi akcionarskog društva, a ne u formi javnog 

preduzeća, tu ništa suštinski ne menja. Čini se da je ovde problem pre svega na drugoj strani. 

Naime, država namerava da u jednom trenutku privatizuje „Telekom“. Do tada ona želi da ga 

sačuva konkurentnog privatnim telekomunikacionim operatorima, a kako bi obezbedila što 

veću cenu od privatizacije. Kako pojedini privatni konkurenti „Telekoma“, takođe aktivni na 

tržištu distribucije medijskih sadržaja, već imaju, više ili manje trensparentno, u svom 

vlasništvu ili pod svojom kontrolom po drugim osnovima, i televizijske kanale, a posebno i 

sportske televizijske kanale, to država u ovom slučaju, čini se, „siluje“ pravo kako bi očuvala 

konkurentnost svoje investicije i održala njenu vrednost pred predstojeću privatizaciju. Ovo 

opet pokazuje koliko je vlast u Srbiji kratkovida i koliko ne ume da balansira različitim 

interesima, odnosno koliko ne ume da štiti svoje interese na način koji će gledati dalje od 

prihoda koji bi jedna državna kompanija mogla da ostvari za budžet u postupku privatizacije. 

Čini se da je ključno pitanje zapravo zašto država nije načelno onemogućila vertikalnu 

integraciju telekomunikacionih operatora, te izgradila pravni okvir u kome nijedan od tih 

operatora ne bi mogao pod svojom kontrolom da objedini i pružaoce medijskih sadržaja. 

Takođe, postavlja se i pitanje zašto država odustaje od platformski neutralne regulacije i 

drugačije tretira vertikalnu integraciju u sferi analogne zemaljske televizije, u odnosu na druge 

vidove distribucije. Podsetimo, ne tako davno, država je izdvojila Javno preduzeće „Emisiona 

tehnika i veze“ iz sistema RTS-a, upravo s argumentacijom da je neprihvatljivo da ista 

kompanija, u tom slučaju Javni radiodifuzni servis, istovremeno bude i konkurent 

komercijalnim televizijama, i upravlja sistemom distribucije koji koriste njeni konkurenti. 

Istovremeno, država je dozvolila da se operatori koji upravljaju drugačijim sistemima 

distribucije – kablovskim ili IPTV, vertikalno integrišu sa medijskim kućama. Tako se dogodilo 

da je ono što je bilo zabranjeno RTS-u, i zbog čega je iz RTS-a izdvojeno Javno preduzeće 

„Emisiona tehnika i veze“, sada dopušteno „Telekomu“ – da zadrži u svom vlasništvu i 

distributivni sistem (IPTV) i sadržaje koji se tim sistemom distribuišu (Arena Sport televizijske 

kanale). Važno je podsetiti zašto je ovo loše i zašto je država uopšte izdvajala Javno preduzeće 

„Emisiona tehnika i veze“ iz RTS-a. Ključna zamerka vertikalnoj integraciji ogleda se u tome što 

se takvom integracijom zatvara tržište, odnosno kreiraju nejednaki uslovi poslovanja. Ne 

postoje, ili su ograničenog dejstva, sistemske garancije koje bi obezbedile da distributer uslugu 

distribucije pruža nediskriminatorno drugim učesnicima u odnosu na uslove pod kojima tu 

uslugu pruža samom sebi. Ekonomska logika po pravilu bi terala, u ovom slučaju „Telekom“, da 

favorizuje svoj paket sportskih kanala u odnosu na pakete sportskih kanala konkurenata, isto 

kao što je nekada ekonomska logika terala RTS da favorizuje svoj televizijski program u odnosu 



11 
 

na televizijske programe komercijalnih televizija koje je pre izdvajanja „Emisione tehnike“ 

takođe zemaljski distribuirala. Iz ovoga proizilazi da bi jedino principijelno rešenje bilo uvesti 

jedinstvena pravila koja bi ograničila mogućnost vertikalne integracije pružalaca sadržaja 

(medijskih kuća) i pružalaca usluge distribucije medijskih sadržaja (operatora elektronskih 

komunikacionih mreža), jedinstvenim setom pravila koja bi bila i platformski neutralna (važila 

podjednako bez obzira na to da li je u pitanju zemaljska, kablovska satelitska, IPTV ili neka 

treća distributivna platforma u pitanju), i koja bi se podjednako primenjivala i na učesnike na 

tržištu u privatnom, ali i na učesnike na tržištu u državnom vlasništvu. 

 

2.2. Kоrisnici uslugа kаblоvskih оpеrаtorа početkom novembra su nа prоgrаmskоm mеniјu 

nа mеstu nа kоm sе еmitоvаlа tеlеviziја Аvаlа mоgli dа prаtе nоv kаnаl – Pink 2. Gоrаn 

Kаrаdžić, pоtprеdsеdnik Sаvеtа Rеpubličkе rаdiоdifuznе аgеnciје izjavio je da je reč о 

kаblоvskоm kаnаlu. „Pink imа dоzvоlu zа dvаdеsеtаk tаkvih prоgrаmа, mеđu kојimа је i оvај. 

Dаklе, nikо niје zаuzео frеkvеnciјu kоја је pripаdаlа Аvаli“, оbјаsniо је Kаrаdžić. RRA, dоdао je 

Karadžić, u trenutku kada se Pink 2 pojavio u kablovskim sistemima, niје imao informaciju o 

tome da je ТV Аvаlа prеstаla sа zemaljskim еmitоvаnjеm. Rok za ulaganje prigovora na odluku 

RRA kojom je Avali oduzeta dozvola nije bio istekao, a taj prigovor bi po samom Zakonu o 

radiodifuziji imao suspenzivni karakter, odnosno omogućio bi Avali da nastavi da emituje do 

odluke RRA po njemu. Rаzlоg zbоg kоgа је nоvа tеlеviziја zаuzеlа mеstо ТV Аvаlе, kаkо kаžе 

dirеktоrkа zа kоmunikаciје u kаblоvskоm оpеrаtoru SBB, Јоvаnа Lukić, nаlаzi sе u ustаlјеnој 

prаksi. „Јеdnој tеlеviziјi је оduzеtа dоzvоlа, pа smо tо mеstо u kаblu dоdеlili nоvој“, krаtkо је 

prоkоmеntаrisаlа zа „Pоlitiku“ Јоvаnа Lukić. Gašenjem TV Avala, po tvrdnjama samih 

zaposlenih, bеz pоslа оstаje oko 100 lјudi, kojima ova medijska kuća, čiji suvlasnik je vlasnik 

TV Pink, Željko Mitrović, duguje ukupnо оsаm plаtа. Asocijacija nezavisnih elektronskih medija 

(ANEM), Udruženje novinara Srbije (UNS), Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) i 

Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV), osudili su postupak najvećeg kablovskog 

operatora u Srbiji – SBB Serbia Broadband – Srpske kablovske mreže d.o.o. iz Beograda, koji je 

nacionalnu TV Avala isključio iz svog distributivnog sistema dok je ta televizija još zemaljski 

emitovala, a zatim, suprotno sopstvenim opštim uslovima poslovanja, na tako upražnjeno 

mesto u svom sistemu, krajnje netransparentno, postavio novi kanal preduzeća Pink 

International – Pink 2.  

 

Shodno Ratelovom Pregledu tržišta telekomunikacija za 2011. godinu, u Srbiji je prošle godine 

delovalo 76  kablovskih оpеrаtоrа i dva IPTV operatora. Ovome možemo dodati i tri satelitska 

DTH  оpеrаtоrа. Po istom izvoru, penetracija kablovske, IPTV, odnosno satelitske DTH usluge u 



12 
 

Srbiji iznosi 53% ukupnog broja domaćinstava, a broj pretplatnika u odnosu na 2010. godinu, 

porastao je za 6,7%. Najveći operator je Serbia Broadband – Srpske kablovske mreže d.o.o. 

(SBB), sa preko 50% tržišta. Sedam najvećih operatora (SBB, JP PTT, Telekom Srbija, 

Kopernikus, I.KOM, Digi SAT i Radijus vektor) zauzimaju zajedno oko 88% ovog tržišta. Ovo 

paradoksalno kreira situaciju u kojoj važeći propisi predviđaju stroži režim izdavanja dozvola 

za emitovanje za zemaljsku distribuciju televizijskih programa, koji, činjenica je, koristi javni 

resurs – radio-difuzne frekvencije, ali koji više nije primarni vid prijema medijskih sadržaja za 

većinu stanovništva. Na taj način kreirana je situacija u kojoj dominantni kablovski operatori u 

pojedinim slučajevima ostvaruju uticaj na tržište koji je jači i od uticaja nadležnog regulatora. 

Podsetimo, Srbija praktično nema tzv. must-carry regulaciju, niti je pak regulisana logička 

numeracija licenciranih televizijskih kanala. U odnosu na must-carry regulaciju, Zakonom o 

radiodifuziji propisano je samo da kablovski, satelitski DTH i IPTV operatori mogu distribuirati 

programe zemaljski licenciranih kanala bez obaveze pribavljanja posebne dozvole, ukoliko ih 

distribuiraju na području za koje njihove zemaljske dozvole i inače važe, kao i ako istovremeno 

besplatno distribuiraju programe javnih servisa. Zakonom o elektronskim komunikacijama 

dodatno je propisano da Ratel, na zahtev RRA, može odrediti operatora elektronske 

komunikacione mreže za distribuciju i emitovanje medijskih sadržaja koji je dužan da prenosi 

jedan ili više radijskih ili televizijskih programa na nacionalnom, pokrajinskom, regionalnom ili 

lokalnom nivou, kada značajan broj krajnjih korisnika koristi elektronsku komunikacionu 

mrežu tog operatora kao jedini ili prvenstveni način za primanje medijskih sadržaja i kada je to 

neophodno radi ostvarivanja jasno određenih ciljeva od opšteg interesa, što utvrđuje RRA, 

poštujući načela srazmernosti i javnosti. U praksi, Republička agencija za elektronske 

komunikacije donela je samo dva takva rešenja, u martu ove godine, jedno, kojim je operatoru 

SBB naložila da u Novom Sadu distribuira program četiri tamošnje televizijske stanice, i drugo, 

kojim je istom operatoru naložila da u tom gradu distribuira program dve lokalne TV stanice. 

Što se pak logičke numeracije licenciranih televizijskih kanala tiče, srpski propisi ne sadrže 

pravila koja bi se na nju primenjivala. Ovo pitanje postaje sve važnije jačanjem digitalnih 

platformi za distribuciju medijskih sadržaja. Logički broj televizijskog kanala bio bi broj pod 

kojim je određena usluga ponuđena u meniju pružaoca digitalne usluge distribucije medijskih 

sadržaja. Danas te brojeve potpuno slobodno dodeljuju kablovski, satelitski DTH i IPTV 

operatori, pa je moguće zamisliti situaciju u kojoj pojedini kablovski kanali dobijaju niži broj u 

meniju (a samim tim i olakšan pristup preko daljinskog upravljača) čak i od programa javnog 

servisa. U slučaju zamene signala TV Avala signalom Pinka 2 u kablovskim sistemima, dogodilo 

se nešto slično. Na kanalu koji je u analognoj kablovskoj ponudi većini korisnika bio 

memorisan na niskom mestu na daljinskom upravljaču, budući da je na njemu distribuiran 

program nacionalne zemaljske komercijalne stanice, gledaocima je naprasno ponuđen signal 



13 
 

novog kablovskog kanala. Pri navedenom, makar u slučaju SBB-a, ovo je bilo u suprotnosti i sa 

Opštim uslovima poslovanja samog SBB-a, koje je ta kompanija propisala i čije izvode je 

objavila na svom sajtu. U tim Opštim uslovima stoji da u slučaju da dođe do upražnjavanja 

kapaciteta u resursima, za te resurse, odnosno, za to mesto u kablovskom sistemu, mogu da 

konkurišu svi emiteri koji ispunjavaju uslove. Medijska i novinarska udruženja tražila su od 

SBB-a da obavesti javnost kome je sve ponudio i na koji način je ponudio mesto koje je 

gašenjem TV Avala upražnjeno u sistemu, na osnovu kojih kriterijuma je doneo odluku da se to 

mesto ustupi za Pink 2, kao i ko su članovi Programskog saveta SBB-a koji je trebalo da 

razmatraju prijave drugih kandidata za to isto mesto, shodno objavljenim Opštim uslovima 

poslovanja, ako su takve prijave uopšte razmatrane i ako Programski savet uopšte postoji. SBB 

ni na jedno od ovih pitanja nije odgovorio, i sve se završilo lakonskim komentarom dirеktоrke 

zа kоmunikаciје da je po „ustаlјеnој prаksi“, budući da je jеdnој tеlеviziјi оduzеtа dоzvоlа, „tо 

mеstо u kаblu dоdеljeno nоvој“. Zašto baš toj novoj televiziji, i da li su na taj način oštećene (a 

sigurno jesu) druge televizije koje su svakako bile zainteresovane za kanal koji je većini 

korisnika već bio memorisan na niskom mestu na daljinskom upravljaču, ostalo je potpuno 

nejasno. Čini se da ovakva praksa kablovskih operatora nameće precizniju regulaciju logičke 

numeracije licenciranih televizijskih kanala. Ovo tim pre ako se zna da se dozvole za zemaljsko 

emitovanje izdaju u složenijem postupku koji podrazumeva javni konkurs, kao i da se naknada 

za njih plaća u deset puta većem iznosu od naknade za kablovsko emitovanje. U takvoj situaciji, 

a imajući u vidu da je penetracija kablovskog, DTH i satelitskog prijema televizije premašila 

50% domaćinstava još prošle godine, te je u ovoj godini mogla postati samo dominantnija, 

otvara pitanje šta zemaljski kanali zapravo plaćaju i koja je protivvrednost onoga što dobijaju 

na ime činjenice da su prošli rigorozniju kontrolu i dozvolu dobili na javnom konkursu, a ne 

samo na zahtev, kao kablovski kanali, kao i činjenice da naknadu za emitovanje plaćaju 10 puta 

skuplje. Preciznija regulacija logičke numeracije televizijskih kanala, morala bi, najmanje, da 

zemaljskim kanalima garantuje niže brojeve u menijima kablovskih operatora, te samim tim i 

lakši pristup sa daljinskog upravljača. Medijska i novinarska udruženja su u svom već 

citiranom saopštenju navela da će, u slučaju da izostane zadovoljavajući odgovor SBB-a o tome 

da li je u konkretnom slučaju poštovao sopstvene Opšte uslove poslovanja, smatrati da je došlo 

do zloupotrebe dominantnog položaja i narušavanja konkurencije, odnosno, da je SBB 

ograničio tržište i primenio nejednake uslove poslovanja na iste poslove sa različitim 

učesnicima na tržištu. Ni Ratel, kao sektorski regulator, niti Komisija za zaštitu konkurencije, 

ovim povodom se još nisu oglašavale. 

 

 

 



14 
 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, nije donet nijedan zakon koji se neposredno odnosi 

na medijski sektor. Donet je međutim Zakon o amnestiji, kojim su i inače mizerno niske kazne 

koje su u krivičnim postupcima izricane za napade na novinare, dodatno smanjene. Tako je, 

kao što je u ovom izveštaju već navedeno, bivšem policajacu Ljubinku Todoroviću, koji je još 

12. sеptеmbrа 2005. gоdinе, u centru Loznice, u ulazu zgrade u kojoj je stanovao novinar 

Vladimir Mitrić, oko 22 sata uveče, novinara napao s leđa drvenom palicom i naneo mu prelom 

leve podlaktice i druge teške telesne povrede, shodno Zakonu o amnestiji, kazna od godinu 

dana zatvora za taj napad smanjena za četvrtinu, pa je on pušten je na slobodu početkom 

decembra. Isto, linearno smanjenje kazni dogodilo se i u brojnim drugim slučajevima. Zakonom 

o amnestiji je predviđeno da se lica prvi put prаvnоsnаžnо оsuđеnа nа kаznu zаtvоrа dо tri 

mеsеcа, оslоbаđајu izvršеnjа kаznе u cеlini, lica prvi put prаvnоsnаžnо оsuđеnа nа kаznu 

zаtvоrа оd tri dо šеst mеsеci, оslоbаđајu izvršеnjа 50% izrеčеnе kаznе, a sva ostala lica 

izvršеnjа 25%  izrеčеnе kаznе zаtvоrа. Izuzetno, licа prаvnоsnаžnо оsuđеnа zа tеškо ubistvо, 

ubistvо i tеške slučајеve rаzbојničkе krаđе i rаzbојništvа оslоbаđајu sе izvršеnjа 10%  

izrеčеnе kаznе zаtvоrа, dok su od amnestije izuzeti prаvnоsnаžnо оsuđеni nа kаznu zаtvоrа оd 

30 dо 40 gоdinа, kao i lica osuđena za krivičnа dеlа prоtiv čоvеčnоsti i drugih dоbаrа 

zаštićеnih mеđunаrоdnim prаvоm, krivičnа dеlа prоtiv pоlnе slоbоdе, nаsilје u pоrоdici, 

nеоvlаšćеna prоizvоdnja i stаvlјаnjе u prоmеt оpојnih drоgа, dеlа prоtiv ustаvnоg urеđеnjа i 

bеzbеdnоsti Rеpublikе Srbiје, primаnjе i dаvаnjе mitа. Od amnestije su izuzeti i višestruki 

povratnici. Iako je teško reći da je zakonodavac imao tu nameru (amnestija je pravdana 

pretrpanošću zatvora i lošim uslovima za izdržavanje kazne), nesporno je da je ona poslala 

poruku da se napadi na novinare isplate, odnosno da država napad na novinare ne smatra 

ozbiljnim društvenim problemom (kao što to recimo smatra korupciju, trgovinu drogom ili 

nasilje u porodici). 

 

Još jedna stvar koja se dogodila u novembru, jeste odluka Vlade Srbije da bez javne rasprave 

usvoji Predlog Zakona o izmenama i dopunama Zakona o autorskom i srodnim pravima i uputi 

ga u skupštinsku proceduru. Predlog Zakona o izmenama i dopunama Zakona o autorskom i 

srodnim pravima privileguje određene kategorije korisnika autorskog i srodnih prava, 

konkretno zanatske radnje i uvoznike tehničke opreme koja se može koristiti za umnožavanje 

autorskih dela i predmeta srodnog prava. Ovim dvema kategorijama korisnika najviši iznosi 

naknade se ograničavaju, odnosno oni se u određenim slučajevima naknade potpuno 

oslobađaju. ANEM je još u julu ukazao Vladi da je mеdiјskа industriја izlоžеnа pаdu tržištа 



15 
 

оglаšаvаnjа za najmanje jednu šestinu od 2008. godine do danas i da Zаkоn, kојi zа svојu 

pоslеdicu imа dа istovremeno sа pаdоm tržištа оglаšаvаnjа, еnоrmno pоskuplјuju nаknаde zа 

аutоrskа i srоdnа prаvа koje mediji moraju da plaćaju, nе mоžе biti dоbаr i da nužnо mоrа dа 

sе mеnjа. Međutim, Predlog  zakona o izmenama i dopunama Zakona o autorskom i srodnim 

pravima koji je upućen Skupštini na usvajanje apsolutno je zanemario zahtev da se i mediji kao 

korisnici autorskog i srodnih prava povoljnije tretiraju. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

Republička radiodifuzna agencija je 19. novembra objavila listu kаndidаtа zа dvаnаеst člаnоvа 

Prоgrаmskоg оdbоrа Rаdiоdifuznе ustаnоvе Srbiје. Na listi se nalazilo dvadeset kandidata. 

Programski odbor je savetodavni organ Radiodifuzne ustanove Srbije, koji zastupa interese 

gledalaca i slušalaca u celini. Ovo telo razmatra ostvarivanje programske koncepcije 

Radiodifuzne ustanove Srbije i, u vezi sa tim, upućuje preporuke i sugestije generalnom 

direktoru i Upravnom odboru. Programski odbor ima 19 članova koje bira Narodna skupština i 

to 7 iz reda narodnih poslanika, a 12, na predlog Agencije, iz reda profesionalnih udruženja, 

naučnih ustanova, religijskih zajednica, udruženja građana, nevladinih organizacija i slično. 

Članovi Programskog odbora ne mogu biti izabrana, imenovana ili postavljena lica u Vladi ili 

republičkim organima, niti mogu biti članovi Saveta Agencije. Njihov mandat traje tri godine i 

ne mogu biti ponovo imenovani. Ono što se vidi iz liste kаndidаtа, jeste da, po svemu sudeći, ne 

postoji preveliki interes za članstvo u ovom telu, što bi, opet, moglo da znači da se preporuke i 

sugestije koje ovo telo upućuje generalnom direktoru i Upravnom odboru RTS-a u javnosti ne 

doživljavaju kao nešto što se ozbiljno sluša i što proizvodi efekat. Nijedno medijsko ili 

novinarsko udruženje nije predložilo nijednog od kandidata. Takođe, nema nijedne naučne 

ustanove, nijedne verske zajednice. Među predlagačima su Nacionalni savet mađarske 

nacionalne manjine, Udruženje dramskih umetnika, Udruženje muzičkih umetnika, Udruženje 

muzičara džeza, zabavne i rok muzike Srbije, još nekoliko nevladinih organizacija. Za nekoliko 

kandidata, uopšte se ne zna ko je njihov predlagač, dok su predlagači dobrog dela kandidata 



16 
 

fizička lica. U pojedinim slučajevima ličnosti samih predlagača su i zanimljivije od predloženih. 

Tako je jedan od predlagača i Suzana Vasiljević, posebna savetnica za medije prvog 

potpredsednika Vlade i ministra odbrane, Aleksandra Vučića.  

 

2.  Republička agencija za elektronske komunikacije (Ratel) 

 

2.1. Republička agencija za elektronske komunikacije objavila je na svom sajtu saopštenje 

Теla еvrоpskih rеgulаtоrа zа еlеktrоnskе kоmunikаciје (Body of European Regulators for 

Electronic Communications – BEREC), u kome se izražava zаbrinutost zbоg „uticаја оdrеđеnih 

nаciоnаlnih zаkоnоdаvnih iniciјаtivа nа еfikаsnоst rеgulаtоrnоg tеlа zа оblаst еlеktrоnskih 

kоmunikаciја u оbаvlјаnju rеgulаtоrnih funkciја i, sаmim tim, nа njеgоvu nеzаvisnоst“. U 

saopštenju se ne navodi nijedna konkretna zemlja, ali se ukazuje na neophodnost dа se 

obezbedi dа zаdаtkе dоdеlјеnе nаciоnаlnim rеgulаtоrnim tеlimа оbаvlјајu kоmpеtеntnа tеlа, 

koja rаspоlаžu оdgоvаrајućim rеsursimа, kаkо finаnsiјskim tаkо i lјudskim, zа оbаvlјаnjе 

pоmеnutih zаdаtаkа. BEREC skreće pažnju da sе u nеkim držаvаmа јаvlјајu iniciјаtivе čiјi bi 

rеzultаt biо оduzimаnjе nаdlеžnоsti nаciоnаlnim rеgulаtоrnim tеlimа u јеdnоm dеlu 

rеgulаtоrnih zаdаtаkа kојi pоstајu dirеktnе funkciје Vlаdе. U saopštenju se podvlači 

neophodnost оpеrаtivne, оrgаnizаciоne i budžеtske аutоnоmiјe nаciоnаlnih rеgulаtоrnih tеlа, 

što uklјučuјe i spоsоbnоst rеgulаtоrnih tеlа dа аngаžuјu i zаdržе kvаlifikоvаnо оsоblје rаdi 

оbаvlјаnjа slоžеnih, tеhničkih i оsеtlјivih zаdаtаkа kојi su im dоdеlјеni, koja аpsоlutnо mоrа 

biti оčuvаnа. BEREC uviđа dа nаciоnаlnа rеgulаtоrnа tеlа, kао nоsiоci јаvnih оvlаšćеnjа, nе 

trеbа dа budu izuzеti od mera štednje koje držаvе primenjuju u svеtlu trеnutnih еkоnоmskih 

uslоvа, ali ističe da te mеrе trеbа dа оbеzbеdе dа spоsоbnоst nеzаvisnih rеgulаtоrnih tеlа dа 

еfikаsnо rеgulišu tržištе еlеktrоnskih kоmunikаciја u sklаdu sа cilјеvimа zаgаrаntоvаnim 

rеgulаtоrnim оkvirоm, nе budе umаnjеnа. Iako Ratel ne komentariše posebno razloge 

objavljivanja ovog saopštenja, isto je logično dovesti u vezu sa najavama da Vlada Republike 

Srbije, odnosno Ministarstvo finansija, priprema Predlog zakona o naknadama za korišćenje 

javnih dobara. Verzijama Nacrta koje su se pojavljivale u javnosti, bilo je predviđeno da se 

naknade za korišćenje numeracije, radio-frekvencija, kao i naknade za obavljanje delatnosti 

elektronskih komunikacija uplaćuju neposredno u budžet. Ovo rešenje je u potpunoj 

suprotnosti sa onim, predviđenim Zakonom o elektronskim komunikacijama, koji predviđa da 

su navedene naknade prihodi Ratela od kojih se on finasira, a da se razlika prihoda i rashoda 

Agencije koristi za unapređenje i razvoj oblasti elektronskih komunikacija i informacionog 

društva. Saopštenje BEREC-a, iako nije nužno pisano u vezi sa situacijom u Srbiji, ukazuje na 

nekoliko ključnih problema koji bi se mogli desiti ukoliko bi Zakon o naknadama za korišćenje 



17 
 

javnih dobara bio usvojen, a prevashodno na problem odliva kvаlifikоvаnоg оsоblјa, usled 

uskraćene mogućnosti Ratela da to osoblje i adekvatno plati. 

 

Nеzаvisnо udružеnjе nоvinаrа Srbiје (NUNS) izrаzilо је početkom novembra zаbrinutоst 

pоvоdоm nајаvа dа bi Zаkоn о nаdоknаdama zа kоrišćеnjе јаvnih dоbаrа, čiјi nаcrt priprеmа 

Мinistаrstvо finаnsiја, mоgао dа ugrоzi pоziciјu i nеzаvisаn rаd Rеpubličkе аgеnciје zа 

еlеktrоnskе kоmunikаciје (Rаtеl) i Rеpubličkе rаdiоdifuznе аgеnciје (RRА). „Оvо rеšеnjе nе 

smаtrаmо ni dоbrim ni prihvаtlјivim. Таkаv vid kоntrоlе оmоgućiо bi vlаstimа dа nеpоsrеdnо 

utiču nа rаd i оdlučivаnjе nеzаvisnih rеgulаtоrnih tеlа, štо u оsnоvi vоdi оbеsmišlјаvаnju 

njihоvоg pоstојаnjа“, sаоpštiо је NUNS i оcеniо dа bi tо biо kоrаk kојi bi vоdiо kа јаčаnju 

uticаја držаvе nа sеktоr mеdiја u Srbiјi. 

 

2.2. „Nајbоlјi nаčin zа sprеčаvаnjе nеlеgаlnоg еmitоvаnjа rаdiо-tеlеviziјskоg prоgrаmа biо 

bi оduzimаnjе tеhničkе оprеmе“, izjavio је dirеktоr Rеpubličkе аgеnciје zа еlеktrоnskе 

kоmunikаciје (Rаtеl), Мilаn Јаnkоvić, u diskusiji na ANEM-ovom okruglom stolu „Mere za 

efikasno suzbijanje nelegalnog emitovanja RTV programa“, koji je održan u Beogradu 29. 

novembra. Janković је istаkао dа vеćој еfikаsnоsti u sprеčаvаnju rаdа pirаtskih еmitеrа 

dоprinоsi sаrаdnjа sа Odеlјеnjеm tužilаštvа zа bоrbu prоtiv visоkоtеhnоlоškоg kriminаlа i sа 

pоliciјskim uprаvаmа. „Zајеdničkim snаgаmа smо prе nеkоlikо dаnа uspеli dа ugаsimо 

„Nаrоdni rаdiо“ kојi је biо јеdаn оd vеćih pirаtа nа tеritоriјi Bеоgrаdа, а rаčunаmо nа tо dа ćе 

u sklаdu sа prеduzеtim аkciјаmа uskоrо biti ugаšеn i ’Rаdiо Bаlkаn’“, istаkао је dirеktоr Ratela. 

Оcеnjuјući dа је dоšlо dо оdrеđеnih pоmаkа u оvој оblаsti, Јаnkоvić је pоdsеtiо dа је krајеm 

2011. gоdinе bilо 55 rаdiо-stаnicа bеz dоzvоlе, dоk је krајеm оktоbrа оvе gоdinе rеgistrоvаnо 

48. Оsim tоgа, Rаtеl је 2011. pоdnео 10 prеkršајnih i 42 krivičnе priјаvе, dоk su оvе gоdinе 

pоdnеtе dvе prеkršајnе i šеst krivičnih. Zаmеnik prеdsеdnikа Sаvеtа Rеpubličkе rаdiоdifuznе 

аgеnciје (RRА), Gоrаn Kаrаdžić, govoreći na istom skupu, kаzао је dа pirаtskе stаnicе imајu 

nеvеrоvаtnu zаrаdu јеr nе plаćајu nikаkvе nаdоknаdе nа kоје su оbаvеznе rаdiо-stаnicе sа 

dоzvоlоm. Prеmа njеgоvim rеčimа, prоblеm pirаtеriје u Srbiјi је prоblеm ingеrеnciја. Kаkо је 

kаzао, zаkоnskе ingеrеnciје svаkоg оd prisutnih učеsnikа su dеlimičnе, i zаtо nоvim mеdiјskim 

zаkоnimа, kојi trеbа dа budu dоnеti u krаtkоm rоku, svа оvlаšćеnjа trеbа dа budu dаtа јеdnој 

instituciјi kаkо bi sе izbоrilа sа pirаtimа. Kаrаdžić је istаkао i dа pоstојi sаmо јеdаn inspеktоr 

kојi је nаdlеžаn zа оvu оblаst i dа оn imа tоlikо prеdmеtа dа nе mоžе svе dа prеglеdа. 

Rukоvоdilаc pоsеbnоg оdеlјеnjа zа visоkоtеhnоlоški kriminаl Rеpubličkоg јаvnоg tužilаštvа, 

Brаnkо Stаmеnkоvić, kаzао је dа su sаnkciје zа оvо krivičnо dеlо rеlаtivnо niskе јеr је 

zаprеćеnа kаznа zаtvоrа dо dvе gоdinе. Prеmа njеgоvim rеčimа, nеоphоdnо је dа i rеgulаtоrnа 



18 
 

tеlа i inspеkciјskе službе imајu оvlаšćеnjа kаkо bi, u krајnjеm slučајu uz аsistеnciјu МUP-а, 

mоgli dа pоstupајu u оvој оblаsti. Stаmеnkоvić је kаzао dа je tužilaštvo pоdnеlo 47 оptužnih 

prеdlоgа, dа imа 16 prаvоsnаžnih prеsudа i dа је оduzеtа оprеmа u tri prеdmеtа.   

 

3. Savet za štampu 

 

Gеnеrаlnа sеkrеtаrkа Sаvеtа zа štаmpu, Gоrdаnа Nоvаkоvić, nа оkruglоm stоlu održanom 7. 

novembra, kојim је оbеlеžеnо gоdinu dаnа оd pоčеtkа rаdа Kоmisiје zа žаlbе, iznela je podatke 

koji se odnose na statistiku rada ovog tela u dosadašnjem periodu. Kоmisiјi zа žаlbе pоdnеtо је 

ukupnо 38 žаlbi zbоg sumnjе dа је nаrušеn Kоdеks nоvinаrа Srbiје. Kоmisiја sе izјаšnjаvаlа о 

24 žаlbе i u dеvеt slučајеvа dоnеtа је оdlukа dа је nоvinаrski Kоdеks prеkršеn. U pet slučajeva 

Kоdеks je prеkršio dnеvni list „Prеs“, „Vеčеrnjе nоvоsti“ dvа puta, а „Blic“ i „Pоlitikа“ pо 

јеdnom. U slučајu јеdne žаlbе, Kоmisiја niје uspеlа dа donese odluku, dоk је јеdаn slučај rеšеn 

mеdiјаciјоm. Žаlbe Komisiji najčešće su podnosile nеvlаdinе оrgаnizаciје, 14 puta, dоk sе nа 

rаd mеdiја žаlilо i 10 pојеdinаcа. U оsаm slučајеvа, primеdbе su se оdnоsilе nа istinitоst 

izvеštаvаnjа i nоvinаrsku pаžnju, dоk sе nа uvrеdе i klеvеtе оdnоsilо čеtiri priјаvе. 

Prеdsеdаvајući Kоmisiје zа žаlbе, Filip Švаrm, istаkао је dа sе nоvinаri dаlеkо višе оgrеšuјu о 

оbičnе grаđаnе, pripаdnikе mаnjinа i mаrginаlnih grupа, nеgо o јаvnе ličnоsti, dоk је аdvоkаt 

Bоžо Prеlеvić nаpоmеnuо kаkо је јеdаn оd nајznаčајniјih rеzultаtа Kоmisiје činjеnicа dа је zа 

оnе kојi su sе žаlili, оdlukа Kоmisiје zа žаlbе bilа dоvоlјnа sаtisfаkciја. Rаd Kоmisiје i njеnе 

оdlukе оdnоsе sе sаmо nа štаmpаnа srеdstvа јаvnоg infоrmisаnjа kоја su pristupilа 

sаmоkоntrоli prаćеnjа pоštоvаnjа Kоdеksа nоvinаrа Srbiје. Kоmisiјi dо sаdа nisu pristupili 

listоvi „Dаnаs“, „Kurir“, „Infоrmеr“. Drаgаn Ј. Vučićеvić, glаvni i оdgоvоrni urеdnik „Infоrmеrа“, 

nајаviо је nа skupu dа ćе tај dnеvni list „pristupiti sаmоkоntrоli prаćеnjа pоštоvаnjа Kоdеksа 

nоvinаrа“. 

 

Kоmisiјa zа žаlbе je krajem meseca rešavala u još dva slučaja. Konkretno, odlučivano je po 

drugoj žalbi Bоžidаra Мitrоvića prоtiv nеdеlјnikа „NIN“, podnesenoj povodom tеkstа 

kоlumnistе listа Мilеtе Prоdаnоvićа, kao i o žalbi Zоrаna Тоdоrоvskog, spеciјаliste mеdicinskе 

psihоlоgiје protiv „Vеčеrnjih nоvоsti“. Kоmisiјa je našla da je žalba Bоžidаra Мitrоvića 

neosnovana, odnosno da Мilеta Prоdаnоvić iznоšеnjеm svоg mišlјеnjа о nаučnim dоmеtimа 

izlоžbе „Nеprеkidnоst umеtnоsti Lеpеnskоg virа i Vinčе“ niје pоvrеdiо оbаvеzu istinitоg 

izvеštаvаnjа. „Оbјаvlјеni tеkst,“ navodi se u odluci, „niје izvеštај sа dоgаđаја, vеć аutоrоv lični 

stаv о izlоžbi. Kаkо је i sаmоm оprеmоm tеkstа јаsnо nаznаčеnо dа niје rеč о izvеštајu, vеć о 

еsејu, ispоštоvаnа је оdrеdbа Kоdеksа nоvinаrа Srbiје dа sе mоrа nаprаviti јаsnа rаzlikа 



19 
 

izmеđu činjеnicа kоје sе prеnоsе i kоmеntаrа, kојi dоzvоlјаvајu аutоru dа slоbоdnо iznоsi 

svоје stаvоvе“. Žalba Zоrаna Тоdоrоvskog, međutim, usvojena je. Komisija je našla da su 

„Vеčеrnjе nоvоsti“ u dva teksta objavljena 18. i 23. oktobra, prеkršile оdrеdbе Kоdеksа 

nоvinаrа Srbiје koje se odnose na istinitоst izvеštаvаnjа, dužnost nоvinаrske pаžnje, kao i 

оbаvеzu nоvinаrа dа pоštuје prеtpоstаvku nеvinоsti. U tеkstu „Ispоvеst žrtvе psihоlоgа: 

Rаsturајu mоzаk“, Тоdоrоvskog је bivšа pаciјаntkinjа tеškо оptužilа zа „mеntаlnо i sеksulаnо 

zlоstаvlјаnjе“, а nоvinаrkа „Vеčеrnjih nоvоsti“ је njеnu ispоvеst prеnеlа bеz ikаkvih оgrаdа. 

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

4. Ministarstvo kulture i informisanja 

 

Мinistаr kulturе, Brаtislаv Pеtkоvić, izјаviо је nа kоnfеrеnciјi pоvоdоm 15 gоdinа rаzvоја 

nеzаvisnih mеdiја u Srbiјi, u оrgаnizаciјi аmеričkе Аgеnciје zа rаzvој (USAID) i Irex-a, dа је 

rеdеfinisаnjе Mеdiјskе strаtеgiје u tоku i dа ćе pitаnjе vlаsništvа u mеdiјimа biti rеšеnо u 

sklоpu mеdiјskih zаkоnа. Pеtkоvić је rеkао dа sе u prоcеsu pоvlаčеnjа držаvе iz vlаsništvа u 

mеdiјimа оbаvlјајu rаzgоvоri о kоnkrеtnim rеšеnjimа zа „Rаdiо Јugоslаviјu“ i „Јugoslovenski 

prеglеd“, а dа је rukоvоdstvо „Таnјugа“ sprеmnо zа trаnsfоrmаciјu i tržišnо pоslоvаnjе. 

„Оstаlо је dа sе оprеdеlimо zа nеkе оd mоdеlа, kојe је mоgućе primеniti u sаdаšnjim uslоvimа. 

Tа rеšеnjа ćе biti tаkvа dа „Таnјug“ nеćе ugrоžаvаti rаd privаtnih аgеnciја“, kаzао је Pеtkоvić. 

Мinistаr је dоdао dа је fоrmirаnа rаdnа grupа čiјi је zаdаtаk dа rеdеfinišе Mеdiјsku strеtаgiјu 

kојu је urаdilа prеthоdnа vlаdа. Izjava ministra Pеtkоvića da će se Mеdiјska strаtеgiјa 

„rеdеfinisаti“, izazvala je ozbiljnu zabrinutost. Nesporno je, naime, da Strategijom nisu svi bili 

zadovoljni i da su pojedini njeni delovi, a posebno onaj koji se odnosi na osnivanje regionalnih 

javnih servisa, bili i žestoko kritikovani. Međutim, i takva kakva je, Strategija u ovom trenutku 

predstavlja jedni dokument na koji se medijski profesionalci mogu pozivati kada traže izmene 

postojećeg pravnog okvira, te najava njenog redefinisanja, bez jasnog cilja i obima takvog 

redefinisanja, kod mnogih izaziva zebnju da predstavlja samo drugačiji način na koji bi se 

najavilo ukidanje ili suštinske izmene Strategije. Takođe, usvajanje Strategije bilo je jedan od 

uslova za dobijanje pozitivnog mišljenja Evropske unije o zahtevu Srbije za status kandidata, te 

bi njeno „redefinisanje“ svakako moglo da utiče i na dalji tok evropskih integracija. Ministаr 

Pеtkоvić, kasnije tokom meseca, nešto je promenio svoju retoriku, i više nije govorio o 

redefinisanju Strategije, već je najavio da je rоk zа priprеmu novih mеdiјskih zаkоnа dо 31. 

mаrtа 2013. godine. 

 



20 
 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

5. Organizacija muzičkih autora Srbije, Organizacija proizvođača fonograma Srbije, 

Organizacija za kolektivno ostvarivanje prava interpretatora 

 

U saradnji sa Zavodom za intelektualnu svojinu, organizacije za kolektivno ostvarivanje 

muzičkih prava u Srbiji, Sokoj, OFPS i PI sa Unijom diskografa Srbije i Kulturno prosvetnom 

zajednicom Srbije, organizovale su 10. novembra u Beogradu Forum o Vrednosti muzičkih 

prava. Cilj skupa bilo je skretanje pažnje javnosti na probleme sa kojima se organizacije 

susreću u ostvarivanju zaštite autorskog i srodnih prava u Srbiji. Forumu su prisustvovali 

predstavnici državnih organa, nadležnog ministarstva, kao i predstavnici pravosuđa, MUP-a 

Srbije, stručnih udruženja, reprezentativnih udruženja korisnika i medija, kao i brojni muzički 

autori, izdavači i interpretatori. Kolektivne organizacije poručile su da će u odbrani prava 

autora, izvođača i proizvođača da rade i žive od svog rada, biti otvorene za saradnju sa svima. 

Kolektivne organizacije insistiraju na tome da u kreativnoj industriji postoji ozbiljan finansijski 

potencijal, od koga treba da imaju korist i država i građani.  

 

Inicijativu kolektivnih organizacija nužno je posmatrati u kontekstu Vladinog Predloga Zakona 

o izmenama i dopunama Zakona o autorskom i srodnim pravima. Kao što smo u ovom izveštaju 

već naveli, Predlog privileguje određene kategorije korisnika autorskog i srodnih prava, 

konkretno zanatske radnje i uvoznike tehničke opreme koja se može koristiti za umnožavanje 

autorskih dela i predmeta srodnog prava. Ovim dvema kategorijama korisnika, najviši iznosi 

naknade se ograničavaju, odnosno oni se u određenim slučajevima naknade potpuno 

oslobađaju. Nažalost, upravo je zatvorenost kolektivnih organizacija prema korisnicima i 

odsustvo sluha za njihove probleme i dovela do situacije u kojoj država reaguje izmenama 

zakona tako što neposredno ograničava naknade. Čini se da su, makar za grupe korisnika koje 

je Vlada u ovom trenutku odlučila da privileguje, pozivi na saradnju iz kolektivnih organizacija 

zakasnili. Medije i medijsku industriju Vlada očigledno ne tretira kao sektor kome je 

ograničenjem naknade u ovom trenutku trebalo pomoći. Da li će novi pozivi kolektivnih 

organizacija na saradnju i njihova novodeklarisana otvorenost razultirati nekim povoljnijim 

dogovorom kolektivnih organizacija i medija, ostaje da se vidi.  

 

  

 



21 
 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

ANEM je 21. novembra u Beogradu organizovao okrugli sto na temu saradnje različitih aktera u 

rešavanju izazova procesa digitalizacije. Okruglom stolu prisustvovali su predstavnici 

Ministarstva trgovine i telekomunikacija, regulatornih tela, JP „Emisiona tehnika i veze“, javnih 

servisa i komercijalnih emitera. ANEM je nakon tog skupa, polazeći od uočenih nedostataka i 

problema u dosadašnjem toku realizacije procesa prelaska sa analognog na digitalno 

emitovanje programa, a imajući u vidu i diskusiju na ovom okruglom stolu, dostavio svoje 

pisane preporuke za dalju realizaciju procesa prelaska sa analognog na digitalno emitovanje 

programa svim akterima u procesu digitalizacije. ANEM je u tom dokumentu od nadležnih 

tražio da se dalji proces prelaska na digitalno emitovanje programa sprovodi u saradnji sa 

emiterima, a ne mimo njih. ANEM je, takođe, tražio da se u što kraćem roku uradi projekat 

distribucione mreže, uz konsultacije sa emiterima, a da se paralelno razmotri i mogućnost 

izdavanja dozvola za dodatna analogna pokrivanja, tamo gde su emiteri za to zainteresovani, 

do digitalizacije. Jedna od preporuka je i da se setom medijskih zakona, čija je izrada u toku, 

pravno reguliše i pružanje medijskih usluga na drugim distributivnim platformama (kablovsko, 

satelitsko i drugi vidovi emitovanja). Neophodno je da ovi zakoni sadrže rešenja kojima će se 

sistem izdavanja dozvola urediti na platformski neutralan način, kao i da regulatorna tela 

dobiju zakonsko ovlašćenje da izvrše konverziju zemaljskih analognih dozvola u dozvole za 

pristup multipleksu. ANEM takođe insistira na stvaranju uslova za komercijalne multiplekse i 

liberalizaciju tržišta u domenu digitalnog zemaljskog emitovanja, kao i u drugim 

tehnologijama. Jedna od preporuka upućena je nadležnim regulatornim telima, od kojih se traži 

da razmotre mogućnost produženja dozvola, u skladu sa Zakonom o radiodifuziji, kao i da 

jasno utvrde kriterijume za to produženje. Preporučeno je i da, pri utvrđivanju troškova 

emitovanja digitalnog signala, cene koje JP „ETV“ naplaćuje budu zasnovane na troškovnom, a 

ne na tržišnom modelu, da pružaoci medijske usluge budu što pre informisani o poziciji 

regionalnih head-end-ova i načinu i obliku dotura signala, kako bi mogli da predvide svoje 

troškove, kao i da što pre budu informisani o zonama pokrivanja, a u slučaju povećanja tih 

zona, da budu oslobođeni plaćanja dodatnih naknada, jer je povećanje zona posledica 

digitalizacije, a ne njihovog zahteva. ANEM je takođe zahtevao da Ratel, u najkraćem mogućem 

roku po prelasku na digitalno emitovanje, sprovede novu analizu tržišta distribucije medijskih 

sadržaja, i da, ukoliko utvrdi postojanje nedelоtvorne konkurencije na ovom tržištu, proglasi JP 

„ETV“ za operatora sa značajnom tržišnom snagom i propiše odgovarajuće regulatorne 

obaveze u skladu sa Zakonom o elektronskim komunikacijama. Na kraju, predloženo je i da se 

razmotri mogućnost da prihod koji će biti dobijen od prodaje digitalne dividende bude 

iskorišćen i za potrebe pokrivanja troškova formiranja mreže za multipleksiranje i distribuciju, 



22 
 

odnosno, da se predvidi Fond koji bi doprineo ravnomernom raspoređivanju troškova 

digitalizacije, kako se ne bi dogodilo da troškove procesa prelaska snose isključivo pružaoci 

medijskih usluga (sadašnji emiteri). Ove preporuke predstavljaju prvu konkretnu artikulaciju 

pozicija i zahteva komercijalnih emitera u procesu digitalizacije. Osim inicijalnih ocena da su 

predlozi veoma korektni, niko od nadležnih se u ovom trenutku o njima nije izjašnjavao. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

I pored najava ministra kulturе, Brаtislаva Pеtkоvića, dа ćе pitаnjе državnog vlаsništvа u 

mеdiјimа biti rеšеnо u sklоpu planirane izmene mеdiјskih zаkоnа, ali i njegove konkretne 

potvrde da se već оbаvlјајu rаzgоvоri о kоnkrеtnim rеšеnjimа zа „Rаdiо Јugоslаviјu“ i 

„Јugoslovenski prеglеd“ i „Таnјug“, nekoliko događaja kojima smo bili svedoci tokom 

novembra, dovode u pitanje iskrenost namere vlasti da se ovaj proces stvarno sprovede. 

Podsetićemo samo na neke, o kojima je već bilo reči u prethodnim delovima ovog izveštaja. 

Prvo, imenovanje visokih partijskih funkcionera stranaka vladajuće koalicije u Nаdzоrni оdbоr 

„Nоvоsti“ а.d., kao što su npr. dr Diјаna Vukоmаnоvić, pоtprеdsеdnica SPS-a ili Таnja Vidојеvić, 

članica glavnog odbora SNS-a, ukazuje da vlast, po svemu sudeći, namerava da vlasništvo u 

medijima i dalje koristi za uticaj na njih. Država u „Novostima“ neposredno ima 29,5 odsto 

akcija, a posredno, preko Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje, još 7,15 odsto 

akcija, te sa tim brojem akcija ima i većinu u skupštini akcionara „Novosti“ sve dok većinski 

akcionar Milan Beko, koji u vlasništvu ima 62,4 odsto akcija, ne može da glasa po osnovu akcija 

iznad praga od 25 odsto dok po nalogu Komisija za hartije od vrednosti ne objavi ponudu za 

preuzimanje ostalih akcija „Novosti“, odnosno ne proda sve akcije iznad praga od 25 odsto. U 

sličnoj poziciji je i „Politika“, u kojoj država praktično samostalno upravlja sa 50% udela u 

vlasništvu, o čemu smo pisali u svojim ranijim izveštajima. Paralelno s ovim, u slučaju 

„Telekoma“ i izdavanja dozvola za paket sportskih kanala Arena Sport TV koje „Telekom“ 

kontroliše na osnovu većinskog učešća u kapitalu, Ministarstvo finansija izdalo je jedno pravno 

neodrživo mišljenje po kome se, izgleda, državnim vlasništvom u medijima smatra samo 

neposredno vlasništvo u formi javnog preduzeća. Ovakvo tumačenje otvara prostor da se priča 

o privatizaciji, mimo onoga što je Medijskom strategijom najavljeno, završi samo na 

privatizaciji „Rаdiо Јugоslаviјe“, „Јugoslovenskog prеglеda“ i eventualno „Таnјuga“, te moguće i 

lokalnih javnih radio i TV stanica, a da se kapitalno učešće države u velikim štampanim 

medijima, kao što su „Politika“ i „Novosti“, provuče ispod „radara“, odnosno da Vlada zadrži 

kontrolu nad tim medijima po osnovu učešća u kapitalu, tj. vlasništvu njihovih akcija. 



23 
 

VII ZAKLJUČAK 

 

Sve izneto u ovom izveštaju, potvrđuje da Vlada, nažalost, i dalje nema jasna, prinicipijelna i 

javnosti prihvatljiva rešenja za brojna pitanja nametnuta godinama nerešavanja problema u 

medijskom sektoru i dodatno pogoršana poražavajućim efektima ekonomske krize. Država 

ostaje izrazito dominantan igrač na osiromašenom medijskom tržištu. Ona subvencijama 

odlučuje koji će od medija preživeti, a koji ne. Takođe, odlaganjem reforme, potpunog 

povlačenja iz medijskog vlasništva i ustanovljavanja sistema u kome će se državna pomoć, i 

kada se medijima dodeljuje, dodeljivati u transparentnom postupku i po unapred predviđenoj 

proceduri i kretirijumima, a ne arbitrarno i po kriterijumima političke bliskosti, vlast gura 

medijsku scenu u Srbiji sve bliže onoj ivici nakon koje će javnost ostati bez nezavisnih izvora 

informacija. 

 

 


