Home  /  Aktivnosti ANEMa  /  Aktivnosti javnog zalaganja

16. 07. 2012

SUGESTIJE ANEM-a ZA AKT RRA O OGLAŠAVANJU I SPONZORSTVU NA RADIJU I TELEVIZIJI

Krajem prošle godine, ANEM je svojim dopisom pozvao Republičku radiodifuznu agenciju da donese odgovarajući akt kojim će propisati bliža pravila o oglašavanju i sponzorstvu na televiziji i radiju, s obzirom da je ovo regulatorno telo na to zakonski ovlašćeno, i zato što odredbe Zakona o oglašavanju koje se tiču ove oblasti nisu dovoljno precizne i jasne emiterima, što je dovelo do pravne nesigurnosti i velikog broja postupaka protiv emitera.

ANEM je u svom dopisu RRA od prošle godine, između ostalog, istakao neophodnost da RRA objavi kriterijume po kojima žanrovski razvrstava programe, jer emiteri i radiodifuzna agencija iste programe često potpuno različito klasifikuju. Pored toga, ANEM je ukazao da bi RRA, prilikom propisivanja bližih pravila u ovoj oblasti trebalo da uzme u obzir Evropsku konvenciju o prekograničnoj televiziji, koju je Srbija ratifikovala, ali i Interpretativnu komunikaciju Evropske komisije koja dodatno pojašnjava smisao i domašaj Konvencije.

Novim dopisom RRA-u, od 16.07.2012, ANEM je još jednom pozvao ovo regulatorno telo da razmotri donošenje akta kojim se uređuje oglašavanje putem televizijskih i radio programa, i da prilikom donošenja akta, pored ranijih, uvaži i sledeće ANEM-ove sugestije:

Kao prvo, potrebno je dati jasnu definiciju TV i radio oglašavanja (kao saopštavanja, putem radija ili televizije, u zamenu za novčanu ili drugu naknadu ili iz samopromotivnih razloga, namenjenog neposrednom ili posrednom preporučivanju roba, usluga ili svojstava pravnog ili fizičkog lica u vezi sa delatnošću koju to lice vrši u cilju sticanja dobiti); ova definicija bi morala da ima jasnu naznaku da TV i radio oglašavanje ne uključuje saopštavanja emitera vezana za sopstveni program, kao ni za sporedne proizvode neposredno proizišle iz tih programa, obaveštenja o sponzorstvima i plasman proizvoda; ova definicija mora da vodi distinkciji onoga što ulazi, od onoga što ne ulazi u dozvoljene kvote oglašavanja, kako bi se izbeglo da se u dozvoljene kvote oglašavanja uračunava oglašavanje u javnom interesu, odnosno za javno dobro (oglašavanje humanitarnih akcija, preporučivanje određenih društveno poželjnih vrednosti).

Dalje, Akt bi morao da učini javnom metodologiju na osnovu koje će RRA ceniti usklađenost sa načelima oglašavanja utvrđenim Zakonom o oglašavanju, konkretno načelima slobode oglašavanja, istinitosti, potpunosti i određenosti oglasne poruke, prepoznatljivosti oglasne poruke, zabrane zloupotrebe poverenja, zabrane diskriminacije, zabrane povrede morala.

ANEM je, predložio i način na koji je u ovom Aktu potrebno: bliže definisati pojmove „jednog punog sata emitovanog programa" i „dnevno emitovanog programa" za koje se vezuje dozvoljena srazmera oglašavanja u programu; definisati šta se smatra prepoznatljivim odvajanjem blokova oglasnih poruka i poruka TV prodaje od ostalih programskih sadržaja zvukom i slikom - ta definicija mora biti prilagođena različitim vrstama programa i različitim vidovima oglašavanja; bliže odrediti uslove za oglašavanje tokom prenosa sportskih događaja koji nemaju pauze, istovremeno propisujući obavezu da se oglasne poruke i poruke TV prodaje u prenosima sportskih događaja koji imaju prirodne pauze mogu emitovati isključivo u tim pauzama. ANEM je takođe istakao da Akt mora da reši neusaglašenost odredbi člana 17. stav 10. Zakona o oglašavanju i člana 14. stav 5. Evropske konvencije o prekograničnoj televiziji (odnosi se na oglasne poruke u dečijim emisijama).

ANEM takođe smatra da ovaj akt mora da uvede pragove tolerancije za povrede propisa, posebno onih koji se odnose na dozvoljene kvote oglašavanja u okviru jednog punog sata emitovanog programa, odnosno na trajanje razmaka između dva susedna bloka emitovanja oglasnih poruka, uzrokovane tehničkim razlozima.

Zbog pogrešnog tumačenja odredbi Zakona o oglašavanju u prethodnom periodu, Akt takođe treba da potvrdi, da član 16 Zakona ne znači da svaka radio stanica ima pravo na samo 6 minuta oglašavanja u okviru jednog punog sata emitovanog programa, već da se to odnosi samo na radio stanice javnog servisa.

Prema ANEM-u, Akt treba da odredi i uslove za nove oglašivačke tehnike koje nisu izričito regulisane ni Zakonom o oglašavanju, ni Konvencijom, kao što su podela ekrana ili virtuelno sponzorstvo, а takođe da uredi i pitanje umetanja oglasnih poruka specifično namenjenih gledaocima u Srbiji, u strane kablovske i satelitske kanale dostupne u domaćoj kablovskoj i satelitskoj DTH ponudi.

Upućivanjem ovog dopisa Republičkoj radiodifuznoj agenciji, ANEM je ponovio svoju spremnost da sarađuje sa Agencijom i pruži joj svu neophodnu podršku kako bi se ova pitanja rešila na zadovoljavajući način i u interesu svih zainteresovanih strana.

Ovu aktivnost je podržao Civil Rights Defenders

 

Ceo dopis možete pogledati ovde.

  • Nema komentara.

Najnovije

Ostali članci
Pravni monitoring
Medijska pismenost
Korupcija u fokusu
izvestaj
Bolja Srbija
Lokalne samouprave
demolizam
ANEM kampanje

Anketa

Novi medijski zakoni

Koliko će novi medijski zakoni podstaći razvoj medijskog sektora?

Značajno

Donekle

Malo

Nimalo

Rezultati

Intranet login

Najnovije informacije o aktivnostima ANEMa

Prijavite se!

Unicef
Unicef
Bolja Srbija
Novinari

Rekonstrukcija i redizajn web sajta realizovani su zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) koji implementira IREX.
Sadržaj web sajta je isključiva odgovornost ANEMa i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a.

 

Takovska 9/16, 11 000 Beograd; Tel/fax: 011/32 25 852, 011/ 30 38 383, 011/ 30 38 384; E-mail: anem@anem.org.rs