Home  /  Aktivnosti ANEMa  /  Aktivnosti javnog zalaganja

17. 05. 2013

UČEŠĆE ANEMA U IZRADI NOVOG ZAKONA O OGLAŠAVANJU

ANEM je, još sredinom decembra 2012. godine, podneo nadležnim ministarstvima Inicijativu za donošenje novog Zakona o oglašavanju, u kojoj je naveo razloge zbog kojih smatra da je potreban nov zakon, a ne samo eventualne izmene postojećeg, kako je bilo predviđeno Akcionim planom uz Medijsku strategiju.  

Nadležno Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija je, u aprilu 2013, formiralo Radnu grupu koja ima zadatak da izradi stručnu osnovu za Nacrt novog Zakona o oglašavanju. Jedan od članova ove Radne grupe je i Saša Mirković, predsednik ANEM-a. On je 17.5.2013. dostavio Ministarstvu i ostalim članovima Radne grupe, pisane primedbe i sugestije ANEM-a na Nacrt zakona o oglašavanju, koji je polazni materijal za rad.

Načelne primedbe ANEM-a na Nacrt zakona, odnose se na sledeće:

  • neophodnost terminološkog usklađivanja pojedinih definicija iz Nacrta zakona sa definicijama iz AVMS Direktive i iz Direktive o televiziji bez granica, zbog nepreciznosti definicija korišćenih u Nacrtu, koje mogu izazvati probleme u praksi;
  • neophodnost preciziranja instututa „plasiranje proizvoda", naročito u pogledu odnosa sa sponzorstvom, a u skladu sa AVMS Direktivom i Direktivom o televiziji bez granica (TBG Direktiva), kao i sa praksom zemalja u EU koje su od 2010. godine postepeno dozvolile plasiranje proizvoda; treba ustanoviti drugačija pravila za plasiranje proizvoda za usluge na zahtev (on-demand); regulatornom telu za oblast elektronskih medija treba dati ovlašćenje da podzakonskim aktom bliže uredi ovo pitanje;
  • neophodnost uvođenja ograničenja za Javne servise, televizijske stanice civilnog sektora, kao i za lokalne medije koji se finansiraju iz javnih prihoda (opštinskih budžeta) do trenutka njihove privatizacije, u skladu sa evropskom regulativom i praksom, koja se odnose na: zabranu plasiranja proizvoda; zabranu posebnih komercijalnih emisija i komercijalnih priloga; emitovanje tv oglašavanja i tv prodaje samo između emisija u prime time;
  • pravila vezana za oglašavanje na radiju moraju da budu jasno odvojena; potrebno je jasno preciziranje koje su to odredbe zakona koje se odnose na medijsku uslugu televizije i medijsku uslugu na zahtev a shodno se primenjuju na radio - ANEM je dao i konkretan predlog za to; neophodno je da se na oglašavanje na radio programima javnih servisa (3 programa RTS-a i 3 programa RTV-a), programima radija civilnog sektora i programima radija lokalne ili regionalne zajednice do njihove privatizacije, primenjuju izvesna ograničenja, u skladu sa evropskom regulativom i praksom (ANEM je dao i predlog za to); posebna priroda programa radija (na primer drugačiji prime time na radiju) treba da se uvaži i implementira u Nacrt;
  • pravila koja se odnose na tretman usluga na zahtev, moraju biti takođe odvojena, posebnim poglavljem zakona jer Direktiva o AVMS utvrđuje blaža pravila za programe koji se pružaju na zahtev, pa su mnoge od obaveza koje se odnose na linearne usluge ovde neprimenjive; ANEM je naveo koja se pravila koja se odnose na sve usluge ovde mogu implementirati;
  • neophodnost propisivanja nadležnosti regulatora kada je reč o lokalizovanim stranim reemitovanim programima (slučaj kada se strani reemitovani programi „seku" i u njih se umeću reklame domaćih oglašivača), a sve u cilju ostvarivanja jednake pozicije na tržištu oglašavanja za sve pružaoce medijskih usluga koji emituju oglasne poruke;
  • precizirati definiciju - audio-vizuelni programi namenjeni samopromociji, u odnosu na koju je onda moguće i izjašnjenje na odredbe Nacrta koje regulišu to pitanje;
  • neophodnost drugačijeg definisanja (osavremenjavanja) novih oglašivačkih tehnika, u skladu sa Commission Interpretetive Communication on Certain Aspects of the Provisions on Televised Advertizing in Television Without Frontiers Directive (2004/C102/02);
  • precizirati odredbe koje se odnose na računanje vremena u okviru punog sata koje je dozvoljeno za oglašavanje, imajući u vidu Commission Interpretetive Communication on Certain Aspects of the Provisions on Televised Advertizing in Television Without Frontiers Directive (2004/C102/02) - zakonom definisati da li je to prirodni sat ili preklapajući sat, s tim što ANEM predlaže prirodni sat;
  • u skladu sa tim istim evropskim dokumentima, precizirati šta se podrazumeva pod pojmom „ukupno dnevno emitovani program" - zakonom definisati da li je to kalendarski dan ili programski dan, s tim što ANEM predlaže programski dan;
  • neophodno je regulisati slučaj tzv. mini reklame (mini-spot), koje se emituju u periodima privremenih prekida u toku prenosa sportskih takmičenja, a ta pravila bi se odnosila i na „sportske prenose od nacionalnog značaja", uz poštovanje ograničenja koja postoje za njih;
  • potrebno je uraditi kategorizaciju prekršaja, jer nisu svi istog intenziteta, pa moraju da se odrede drugačiji rasponi novčanih kazni.

Polazeći od ovih načelnih primedaba, ANEM je dao i brojne konkretne predloge za  izmene odredaba ovog Nacrta.

ANEM smatra da će kroz učešće u Radnoj grupi moći na pravi način da doprinese da novi Zakon o oglašavanju bude kvalitetniji od postojećeg i da se njime na bolji način, u skladu sa evropskim standardima i dokumentima, regulišu pravila o oglašavanju, koja su od izuzetne važnosti za funkcionisanje medija.

Ovu aktivnost javnog zalaganja podržao je Civil Rights Defenders

 

 

Primedbe i sugestije ANEM-a na tekst Nacrta zakona o oglašavanju pogledajte ovde

  • Nema komentara.

Najnovije

Ostali članci
Pravni monitoring
Medijska pismenost
Korupcija u fokusu
izvestaj
Bolja Srbija
Lokalne samouprave
demolizam
ANEM kampanje

Anketa

Novi medijski zakoni

Koliko će novi medijski zakoni podstaći razvoj medijskog sektora?

Značajno

Donekle

Malo

Nimalo

Rezultati

Intranet login

Najnovije informacije o aktivnostima ANEMa

Prijavite se!

Unicef
Unicef
Bolja Srbija
Novinari

Rekonstrukcija i redizajn web sajta realizovani su zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) koji implementira IREX.
Sadržaj web sajta je isključiva odgovornost ANEMa i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a.

 

Takovska 9/16, 11 000 Beograd; Tel/fax: 011/32 25 852, 011/ 30 38 383, 011/ 30 38 384; E-mail: anem@anem.org.rs