Home  /  Aktivnosti ANEMa  /  Aktivnosti javnog zalaganja

02. 07. 2013

ANEM NA JAVNOJ RASPRAVI PRED USTAVNIM SUDOM

Pred Ustavnim sudom Republike Srbije održana je 2.7.2013. godine javna rasprava u postupku za ocenu ustavnosti pojedinih odredaba Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina ("Sl. glasnik RS", br. 72/2009). Ovaj ustavnosudski postupak je pokrenut Rešenjem IUz - 882/2010 od 17.1.2013. godine, povodom više inicijativa podnetih tom sudu, među kojima je i ANEM-ova. Ustavni sud je navedenim Rešenjem pokrenuo postupak za ocenu ustavnosti odredaba člana 2. stav 2, člana 10. tač. 6), 10), 11), 12), 13) i 15), člana 11. stav 3, člana 12, člana 13, tačka 3), člana 14, člana 15, tačka 7), člana 19. stav 2, člana 20. tač. 1) do 4) i čl. 23. do 27. Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina.

Imajući u vidu da je odredbama člana 19, stav 1 i 2 i člana 24 stav 1, tačka 3 tog zakona, priznato pravo nacionalnim savetima da osnivaju ustanove i privredna društva za obavljanje novinsko-izdavačke i radio televizijske delatnosti; pravo republike, autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave kao osnivača javnih preduzeća i ustanova u oblasti javnog informisanja koji u celini ili pretežno vrše informisanje na jeziku nacionalne manjine, da u sporazumu sa nacionalnim savetom u celini ili delimično prenesu osnivačka prava na nacionalni savet, te utvrđeno da Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave na inicijativu nacionalnog saveta prenosi u celini ili delimično osnivačka prava nad ustanovama koje obavljaju javno informisanje isključivo na jeziku nacionalne manjine, ANEM je 28.1.2011. g. podneo Inicijativu za pokretanje postupka za utvrđivanje neustavnosti navedenih odredaba Zakona o nacionalnom savetima nacionalnih manjina.

Ustavni sud je, postupajući po Inicijativi ANEM-a, Rešenjem IUz - 27/2011 od 12. 12. 2012. godine pokrenuo postupak za ocenu ustavnosti odredbe člana 17. Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina, nalazeći da se kao sporno postavlja pitanje da li važeći pravni poredak daje mogućnost državi da osniva radio i televizijske stanice izuzev javnog servisa koji je osnovan zakonom. Kako je taj postupak već pokrenut, a odredbom člana 14 stav 2. Zakona javnom informisanju predviđeno da osnivači javnog glasila ne mogu biti, ni posredno, ni neposredno, država i teritorijalna autonomija, kao ni ustanova, preduzeće i drugo pravno lice koje je u pretežnom delu u državnoj svojini ili koje se u celini ili pretežnim delom finansira iz javnih prihoda, osim ukoliko je to predviđeno posebnim zakonom kojim se uređuje oblast radiodifuzije, u ovoj ustavnopravnoj stvari je postavljeno pitanje da li je ustavnopravno moguće uređivati prenos osnivačkih prava u oblasti javnog informisanja kako je to predviđeno članom 19. stav 2. Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina.

Predstavnici ANEM-a su na javnoj raspravi obrazložili razloge zbog kojih bi trebalo utvrditi da su članovi 19. stav 2 i 24 stav 1. tačka 3 Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina neustavni i iz tog razloga su dali negativan odgovor na postavljeno pitanje. Kao centralni razlog za ovakav stav navedena je neusaglašenost citiranih odredaba sa Ustavom Republike Srbije, shodno kojem je pravni poredak jedinstven. Naime, sistemski zakon u oblasti medija je Zakon o javnom informisanju i tim zakonom je propisano da osnivači javnog glasila ne mogu biti, ni posredno, ni neposredno, država i teritorijalna autonomija, kao ni ustanova, preduzeće i drugo pravno lice koje je u pretežnom delu u državnoj svojini ili koje se u celini ili pretežnim delom finansira iz javnih prihoda, osim ukoliko je to predviđeno posebnim zakonom kojim se uređuje oblast radiodifuzije. Dakle, Zakonom o javnom informisanju je izričito propisana mogućnost drugačijeg uređivanja istih pitanja isključivo Zakonom o radiodifuziji, a ne drugim zakonima - u konkretnom slučaju - Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, u kojem se nalazi drugačije rešenje od rešenja navedenih u Zakonu o radiodifuziji.

Pored ovoga, Zakonom o javnom informisanju i Zakonom o radiodifuziji je drugačije uređen položaj javnih preduzeća i ustanova u oblasti javnog informisanja, čiji je osnivač republika, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave, koji u celini ili pretežno vrše informisanje na jeziku nacionalne manjine, odnosno javnih glasila koja su osnovala, nego što je to regulisano osporenim odredbama Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina. Naime, Zakonom o javnom informisanju je predviđen prestanak rada navedenih javnih glasila, a ne prenošenje osnivačkih prava sa republike, autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave na nacionalne savete nacionalnih manjina, dok je Zakonom o radiodifuziji u odnosu na radio i televizijske stanice čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave, predviđena obaveza privatizacije. Takođe, Zakonom o javnom informisanju je propisano da osnivač javnog glasila ne može preneti, niti na drugi način raspolagati pravom na javno glasilo ili pravom na izdavanje javnog glasila, s čim su u suprotnosti osporene odredbe Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina.

Naposletku, osporene odredbe su u suprotnosti sa Ustavom Republike Srbije jer se kroz osnivanje javnih glasila od strane opštine, grada i države, odnosno kroz ovlašćivanje republike, autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave kao osnivača javnih preduzeća i ustanova u oblasti javnog informisanja da prenosi osnivačka prava na nacionalne savete nacionalnih manjina, javna vlast zapravo meša u ostvarivanje prava na slobodu izražavanja. Za ovakvo mešanje javne vlasti u ostvarivanje prava na slobodu izražavanja u konkretnom slučaju ne postoji legitiman osnov propisan članom 10. stav 1. Evropske konvencije, niti je ovakvo mešanje neophodno u demokratskom društvu, odnosno srazmerno.

U toku javne rasprave, predstavnici ANEM-a su ukazali i na to da bi se ovakvim zakonskim rešenjem komercijalni emiteri doveli u nepovoljan položaj, čime bi se otežalo, kako osnivanje novih emitera, tako i opstanak postojećih, pri čemu bi se stvorio i treći model medija koji nije predviđen, ni Zakonom o javnom informisanju kao sistemskim zakonom, niti Zakonom o radiodifuziji, kao zakonom na koji sistemski zakon upućuje.

ANEM očekuje da će Ustavni sud, na osnovu argumenata ANEM-a datih u Inicijativi i na ovoj raspravi, utvrditi da osporene odredbe Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina nisu u saglasnosti sa Ustavom.  


  • Nema komentara.

Najnovije

Ostali članci
Pravni monitoring
Medijska pismenost
Korupcija u fokusu
izvestaj
Bolja Srbija
Lokalne samouprave
demolizam
ANEM kampanje

Anketa

Novi medijski zakoni

Koliko će novi medijski zakoni podstaći razvoj medijskog sektora?

Značajno

Donekle

Malo

Nimalo

Rezultati

Intranet login

Najnovije informacije o aktivnostima ANEMa

Prijavite se!

Unicef
Unicef
Bolja Srbija
Novinari

Rekonstrukcija i redizajn web sajta realizovani su zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) koji implementira IREX.
Sadržaj web sajta je isključiva odgovornost ANEMa i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a.

 

Takovska 9/16, 11 000 Beograd; Tel/fax: 011/32 25 852, 011/ 30 38 383, 011/ 30 38 384; E-mail: anem@anem.org.rs