Home  /  Aktivnosti ANEMa  /  Aktivnosti javnog zalaganja

06. 11. 2013

ODLUKA USTAVNOG SUDA U POSTUPKU PO INICIJATIVI ANEMA

Zakon o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina

Postupajući po Inicijativi ANEM-a od 28.1.2011. godine, Ustavni sud je, Rešenjem IUz-27/2011 od 12.12.2012. godine, pokrenuo postupak za ocenu ustavnosti odredbe člana 17. stav 2. Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina, u delu koji glasi: „a može da osniva i posebne radio i televizijske stanice koje bi emitovale programe na jezicima nacionalnih manjina". U osporenom delu navedene zakonske odredbe državi je dato pravo da, radi ostvarivanja prava pripadnika nacionalnih manjina na informisanje na sopstvenom jeziku, osniva posebne medije. To je u direktnoj suprotnosti sa odredbama sistemskih medijskih zakona koji ne dozvoljavaju državi da bude osnivač medija, ni posredno ni neposredno (izuzev u slučaju javnih servisa), a time i sa načelom jedinstva pravnog poretka, kao i sa opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava i potvrđenim međunarodnim ugovorima, s kojima su medijski zakoni u skladu. Stoga je ANEM tražio da Sud utvrdi da navedena odredba u osporenom delu nije u saglasnosti sa Ustavom.

Polazeći od navoda u Inicijativi ANEM-a, Ustavni sud je ocenio da se u vezi sa osporavanjem ustavnosti navedenog dela odredbe člana 17. stav 2. Zakona osnovano postavljaju kao sporna sledeća ustavnopravna pitanja:

  • posmatrajući odnos između Zakona o radiodifuziji kojim se na sistemski način uređuje pitanje osnivanja elektronskih medija i Zakona o o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina kojim se uređuju prava nacionalnih manjina pa i u domenu informisanja, postavlja se pitanje da li je povređeno načelo jedinstva pravnog poretka utvrđeno odredbom člana 4. stav 1. Ustava Republike Srbije;
  • polazeći od osporenog dela odredbe člana 17. stav 2. Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina, postavlja se pitanje da li se pravo na informisanje nacionalnih manjina može ostvarivati, saglasno odredbama Ustava i člana 10 Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, kroz posebne programe u okviru javnog servisa ili osnivanjem posebnih radio televizijskih stanica koje bi emitovale programe na jezicima nacionalnih manjina.

Razmatrajući sporna pitanja, a polazeći od odredaba Ustava i relevantnih zakona, kao i međunarodnopravnih akata i propisa u skladu s kojima se tumače i primenjuju odredbe o ljudskim i manjinskim pravima, Sud je našao sledeće:

  • uzimajući u obzir sva relevantna zakonska i ustavna rešenja koja čine međusobnu pravnu celinu, može se zaključiti da osporeno pravno rešenje predstavlja anahrono pravno rešenje usvojeno pre svih zakona relevantnih za medije, pa i samog Ustava, i da ono nije u skladu sa zakonskim uređenjem ostvarivanja slobode medija u pravnom sistemu Srbije, pa je time suprotno načelu jedinstva pravnog poretka iz člana 4. stav 1. Ustava;
  • u pogledu odnosa osporene zakonske odredbe sa međunarodnim konvencijama, standardima i iskustvima u oblasti medijskog zakonodavstva, Ustavni sud je našao da se može zaključiti da država ne može da osniva druge medije osim javnog servisa i da bi drugačije postupanje države zapravo bilo u suprotnosti sa zabranom mešanja javne vlasti u medijsku sferu, koja je kao standard utvrđena kroz primenu i tumačenje člana 10 Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda.

Na osnovu navedenog, Ustavni sud je na sednici održanoj 3. oktobra 2013. godine doneo Odluku IUz-27/2011, kojom je utvrdio da odredba člana 17. stav 2. Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina, u delu koji glasi:„a može da osniva i posebne radio i televizijske stanice koje bi emitovale programe na jezicima nacionalnih manjina", nije u saglasnosti sa Ustavom.

Navedena odredba u osporenom delu prestaje da važi danom objavljivanja Odluke Ustavnog suda u Službenom glasniku. Odluka je objavljena 6. novembra 2013. godine u „Službenom glasniku Republike Srbije" br.97/2013. 

ANEM će nastaviti da se zalaže da iz pravnog poretka budu uklonjene i ostale slične odredbe iz drugih zakona (Zakon o lokalnoj samoupravi, Zakon o Glavnom gradu i Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina), koje su u suprotnosti sa odredbama sistemskih medijskih zakona.

Odluku Ustavnog suda pogledajte ovde.

  • Nema komentara.

Najnovije

Ostali članci
Pravni monitoring
Medijska pismenost
Korupcija u fokusu
izvestaj
Bolja Srbija
Lokalne samouprave
demolizam
ANEM kampanje

Anketa

Novi medijski zakoni

Koliko će novi medijski zakoni podstaći razvoj medijskog sektora?

Značajno

Donekle

Malo

Nimalo

Rezultati

Intranet login

Najnovije informacije o aktivnostima ANEMa

Prijavite se!

Unicef
Unicef
Bolja Srbija
Novinari

Rekonstrukcija i redizajn web sajta realizovani su zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) koji implementira IREX.
Sadržaj web sajta je isključiva odgovornost ANEMa i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a.

 

Takovska 9/16, 11 000 Beograd; Tel/fax: 011/32 25 852, 011/ 30 38 383, 011/ 30 38 384; E-mail: anem@anem.org.rs