Home  /  Aktivnosti ANEMa  /  Aktivnosti javnog zalaganja

10. 11. 2014

SUGESTIJE ANEMA ZA IZRADU PRAVILNIKA O SUFINANSIRANJU PROJEKATA

ANEM smatra da jedan od ključnih delova Zakona o javnom informisanju i medijima čine upravo one njegove odredbe koje insistiraju na kontroli i transparentnosti državne pomoći i poštovanju pravila konkurencije, te da je zbog toga pitanje uređivanja sistema sufinansiranja projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja izuzetno važno. Stoga je nadležnom ministarstvu dostavio svoje sugestije o tome šta bi trebalo imati u vidu prilikom rada na Pravilniku o sufinansiranju projekata kojima se ostvaruje javni interes  u  oblasti javnog informisanja:

1. Ista pravila i isti kriterijumi za sufinansiranje projekata kojima se ostvaruje javni interes  u  oblasti javnog informisanja moraju važiti, bez izuzetka, za sve.

Da bi sufinansiranje javnog interesa u medijskom sektoru bilo u svemu u skladu s propisima kojima je regulisana kontrola državne pomoći i po jedinstvenoj metodologiji, kako Medijska strategija predviđa, iz Pravilnika mora biti jasno da ista metodologija, pravila i kriterijumi važe bez izuzetka za sve, bez obzira na to da li se kao davalac pomoći u konkretnom slučaju pojavljuje Republika, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave.

2. Minimum novca koji treba izdvojiti iz budžeta za projektno finansiranje javnog interesa u oblasti informisanja određen je Zakonom o javnom informisanju i medijima u obimu koji će obezbediti ostvarivanje javnog interesa u ovom sektoru.

Zakonom o javnom informisanju i medijima predviđeno je da „Republika Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave obezbeđuje iz budžeta deo sredstava za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja". Reč „deo" u citiranom članu ne odnosi se na javni interes, ta reč se odnosi na budžet, a javni interes mora na taj način da bude ostvaren u celini, a ne  samo u delu. Obim sredstava koji iz svakog pojedinačnog budžeta mora biti izdvojen za ovu namenu jeste onaj koji je dovoljan da obezbedi ostvarivanje javnog interesa. Neophodno je da Ministarstvo tekstom budućeg Pravilnika o sufinansiranju projekata kojima se ostvaruje javni interes  u  oblasti javnog informisanja to nesumnjivo razjasni zbog mogućih pogrešnih tumačenja u praksi.

3. Sufinansiranje projekata predstavlja šemu državne pomoći čija primena nužno mora da podleže i naknadnoj kontroli Komisije za kontrolu državne pomoći.

ANEM smatra da činjenica da se pomoć dodeljuje na osnovu sprovedenog javnog konkursa ne sme da amnestira od odgovornosti u onim slučajevima u kojima sam javni konkurs, raspodela ili korišćenje sredstava nakon njega nisu sprovedeni u skladu s odredbama Pravilnika o sufinansiranju projekata, Zakona o javnom informisanju i medijima i Zakona o kontroli državne pomoći. Stoga je neophodno da iz Pravilnika bude jasno da to što se ta pomoć dodeljuje na osnovu sprovedenog javnog konkursa ne znači i samo po sebi da je u pitanju dozvoljeni vid državne pomoći, već da ona podleže naknadnoj kontroli Komisije za kontrolu državne pomoći i da mora biti u skladu sa odredbama navedenih propisa. ANEM smatra da se samo tako obezbeđuje neophodan mehanizam kontrole sufinansiranja projekata, kao i ostvarivanje strateškog cilja u ovoj oblasti - usklađenost sufinansiranja projekata kojima se ostvaruje javni interes u oblasti javnog informisanja s propisima kojima je regulisana kontrola državne pomoći.

4. Rukovodilac organa koji je raspisao konkurs nije apsolutno vezan predlogom stručne komisije, ali odluku na konkursu donosi na osnovu njega.

Neophodno je da iz Pravilnika, a u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i medijima, bude jasno da rukovodilac organa koji je raspisao konkurs odluku na konkursu donosi na osnovu predloga konkursne komisije, iako nije apsolutno vezan tim predlogom (u kom slučaju mora dati posebno obrazloženje ako odluči drugačije od predloga komisije). Svaka odredba u budućem Pravilniku, kojom bi se posebno isticalo da rukovodilac organa koji je raspisao konkurs  može doneti odluku o raspodeli sredstava koja nije u skladu sa predlogom komisije, bila bi suvišna, nepotrebna i unosila bi dodatnu zabunu u ovaj proces, a posebno bi delovala destumilativno na članove komisija, što bi posledično moglo da ugrozi ceo sistem projektnog sufinansiranja.

5. Iako je za unapređenje okruženja za rad medija uređivanje sistema projektnog sufinansiranja od velikog značaja, ANEM smatra da je neophodno na još jedan način doprineti uspostavljanju transparentnog finansiranja medija i sprečavanju diskriminacije medija u ovoj oblasti - propisivanjem jasnih uputstava i procedure za nabavku oglasnog prostora i vremena za emitovanje programa od strane organa javne vlasti. Stoga je pozvao Ministarstvo kulture i informisanja da utiče na Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija da se, kroz rad na pripremi teksta nacrta novog Zakona o oglašavanju, urede i ta pitanja. 

 

Realizaciju ovog dokumenta finansijski je podržala Ambasada Kraljevine Holandije.

http://serbia.nlembassy.org/

 

Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima i ne moraju predstavljati zvaničan stav Ambasade Kraljevine Holandije. 

Sugestije ANEM-a možete pogledati ovde.

  • Nema komentara.

Najnovije

Ostali članci
Pravni monitoring
Medijska pismenost
Korupcija u fokusu
izvestaj
Bolja Srbija
Lokalne samouprave
demolizam
ANEM kampanje

Anketa

Novi medijski zakoni

Koliko će novi medijski zakoni podstaći razvoj medijskog sektora?

Značajno

Donekle

Malo

Nimalo

Rezultati

Intranet login

Najnovije informacije o aktivnostima ANEMa

Prijavite se!

Unicef
Unicef
Bolja Srbija
Novinari

Rekonstrukcija i redizajn web sajta realizovani su zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) koji implementira IREX.
Sadržaj web sajta je isključiva odgovornost ANEMa i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a.

 

Takovska 9/16, 11 000 Beograd; Tel/fax: 011/32 25 852, 011/ 30 38 383, 011/ 30 38 384; E-mail: anem@anem.org.rs