04. 10. 2013
Sprečiti korupciju u kampanji
Beograd, 04.10.2013. (Politika)- Nevladina organizacija "Tranasparentnost Srbija" danas je, povodom najava da će biti raspisani izbori u Beogradu, naglasila da je neophodno izmenama zakona.
"Tranasparentnost Srbija" navodi da se mora obezbediti da izborna kampanja ne postane "poprište korupcije i zloupotreba javnih resursa, kao što je to bivalo do sada".
U "Transparentnosti" smatraju da Agencija za borbu protiv korupcije treba da dovrši kontrolu finansijskih izveštaja o izbornoj kampanji iz 2012. godine, pokrene postupke u utvrđenim slučajevima kršenja zakona i javnosti predoči podatke o tome.
Objavljivanje tih podataka će, kako smatraju u "Transparentnosti", delovati preventivno protiv kršenja pravila u novoj izbornoj kampanji, a biračima će dati bitno obaveštenje o prethodnom poštovanju antikorupcijskih propisa.
Kako smatraju u "Transparentnosti", potrebno je i da policija i javno tužilaštvo pre raspisivanja izbora saopšte šta su uradili na ispitivanju krivičnih dela za koja su se politički takmaci međusobno optuživali tokom prethodnih izbora, a naročito oko nepravilnosti u vezi sa brojanjem i kupovinom glasova i zloupotrebom javnih resursa.
S obzirom na najave izbora u Beogradu i sve češće pominjanje vanrednih parlamentarnih izbora, u "Transparentnosti" smatraju da treba preciznije urediti praksu promocije kandidata i lidera stanaka koji su ujedno i javni funkcioneri tokom kampanje.
"Monitoring 'Transparentnosti - Srbija' je 2012. godine utvrdio kod ondašnjih funkcionera povećanje učestalosti 'redovnih' aktivnosti od neverovatnih dva do 17 puta u odnosu na neizborni period, a vanredni lokalni izbori u poslednjih godinu dana pokazuju nastavak te prakse", navodi se u saopštenju te organizacije.
To naročito uključuje, kako se navodi, potpisivanje sporazuma sa investitorima, otvaranje javnih objekata, posete gradilištima, podelu socijalne pomoći...
Iz "Transparentnosti" navode da, ako je nužno da se takve stvari rade u doba kampanje, prisustvo političara nije neophodno jer to mogu učiniti javni službenici koji ne učestvuju u izbornoj kampanji.
U saopštenju se ističe da što pre treba izmeniti medijske propise, tako da se obezbede javnost vlasništva, način finansiranja i javnost podataka o većim finansijerima medija, a da RRA pravovremeno reaguje na sve slučajeve programskog ili finansijskog favorizovanja koji su protivni zakonu i obavezujućim uputstvima RRA.
Potrebno je i da se preciziraju norme u Zakonu o finansiranju političkih aktivnosti, kao što su plaćanje troškova nakon kampanje, krediti, humanitarne aktivnosti stranaka, pravno nejasan status grupa građana, smatraju u "Transparentnosti".
Jedan od predloga je da se u roku od 48 sati objavljuju podaci o trošenju budžetskih sredstava, preuzimanju finansijskih obaveza i zapošljavanju u državnoj i lokalnoj upravi, javnim službama i preduzećima u doba kampanje i da se ti procesi podvrgnu posebnoj kontroli, "pošto su do sada često služili političkoj promociji i kupovini podrške".
Takođe, izborni programi učesnika kampanje treba da budu objavljeni na početku kampanje, kako bi bilo dovoljno vremena da stručnjaci daju komentare, ali i da bi stranke pružile razumno obrazloženje načina ostvarivanja predizbornih obećanja i finansiranja najavljenih aktivnosti, piše u saopštenju.
-
Nema komentara.