Home  /  Aktivnosti ANEMa  /  Saopštenja

14. 06. 2013

SAOPŠTENJE POVODOM PROGLAŠENJA NEUSTAVNIM ODREĐENIH ODREDABA ZAKONA O ELEKTRONSKIM KOMUNIKACIJAMA

Beograd, 14.06.2013. - Medijska koalicija koju čine ANEM, NUNS, UNS, NDNV i Lokal Pres, pozdravlja odluku Ustavnog suda Republike Srbije kojom su proglašene neustavnim pojedine odredbe Zakona o elektronskim komunikacijama u pogledu pristupa zadržanim podacima, a koje su bile sporne još prilikom procesa usvajanja ovog zakona. Ustavni sud je proglasio neustavnim odredbe članova 128. stav 1., člana 128. Stav 5. i člana 129. stav 4., koje se odnose na pristup zadržanim podacima mimo odluke suda i na ovlašćenje nadležnog ministarstva da bliže uređuje zahteve u vezi sa zadržanim podacima podzakonskim aktom.

Podsetićemo da je ustavnost ovih odredaba bila osporena već u toku procesa donošenja Zakona o elektronskim komunikacijama, što se dešavalo pre tri godine, odnosno u junu 2010.

Problem je nastao zbog neujednačenog i nekoherentnog pravnog okvira koji se odnosi na zadržane podatke. Zadržani podaci predstavljaju podatke o komunikaciji koji se ne odnose na sadržinu same komunikacije. Tu se pre svega misli na podatke: o praćenju i utvrđivanju izvora komunikacije, o utvrđivanju odredišta komunikacije, utvrđivanju početka, trajanja i završetka komunikacije, o utvrđivanju vrste komunikacije, o identifikaciji terminalne opreme korisnika, o utvrđivanju lokacije mobilne terminalne opreme korisnika. Na primeru telefonskog razgovora to su podaci: o broju sa kojeg se poziva, o broju na koji se poziva, o datumu i vremenu početka i kraja telefonskog poziva, o trajanju telefonskog poziva, o uređaju koji se koristi u komunikaciji (vrsta mobilnog telefona), kao i podaci o geografskoj lokaciji telefona sa kojeg je izvršen poziv.

Osporene odredbe su kršile procesne garancije koje poznaje član 41. Ustava Republike Srbije koji predviđa da je odstupanje od nepovredivosti tajnosti pisama i drugih sredstava komuniciranja moguće samo na određeno vreme i na osnovu odluke suda, a ako su neophodna radi vođenja krivičnog postupka ili zaštite bezbednosti Republike Srbije, na način predviđen zakonom.

Zakon o VOA i VBA, kao i Zakonik o krivičnom postupku su predviđali izuzetke od pravila da se zadržanim podacima može pristupati samo na osnovu odluke suda. Odluka Ustavnog suda u junu 2012. godine je utvrdila neustavnost pojedinih članova Zakona o VOA i VBA, koji su predviđali da se zadržanim podacima može pristupati i na osnovu naloga direktora Vojnobezbednosne agencije ili lica koje on ovlasti. Novom odlukom Ustavnog suda, pojedine odredbe Zakona o elektronskim komunikacijama su proglašene neustavnim, jer nisu predviđale procesnu garanciju - pristup zadržanim podacima isključivo na osnovu odluke suda. Pored toga, odluka je osporila ovlašćenje ministarstvu nadležnom za oblast elektronskih komunikacija da podzakonskim aktom bliže uređuje oblast zadržanih podataka.

Posledice ove dve odluke Ustavnog suda su višestruke. Pre svega, nesporno je da će ubuduće službe bezbednosti, organi odbrane i unutrašnjih poslova, zadržanim podacima moći da pristupaju samo na osnovu odluke suda. Pored toga, sva pitanja vezana za zadržane podatke će morati da se regulišu zakonom a ne podzakonskim aktom. Takođe, ove dve odluke će morati da sledi slična odluka koja će utvrditi da su pojedine odredbe ZKP-a suprotne Ustavu. Na kraju, podzakonski akt koji je priprema Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija, a koji se odnosi na uređaje i programsku podršku za zakonito presretanje i zahteve u vezi sa zadržanim podacima će morati da se povuče iz procedure jer je otpao pravni osnov za njegovo donošenje. Naime, taj podzakonski akt, koji je nekoliko puta povlačen iz procedure na insistiranje stručne javnosti, Poverenika za pristup informacijama od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti i Zaštitnika građana, će moći samo da reguliše tehničku specifikaciju uređaja koji će operatori morati da pribave u cilju omogućavanja zakonitog presretanja komunikacije (sadržaja komunikacije), a zadržavanje podataka će morati da se reguliše putem izmena i dopuna Zakona o elektronskim komunikacijama.

Podsetićemo, da je Medijska koalicija aktivno podržala Inicijativu za ocenu ustavnosti Zakona o elektronskim komunikacijama iz 2010. godine koju su podneli Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti i Zaštitnik građana, imajući u vidu da su sporne odredbe ugrožavale ne samo privatnost građana, nego i poverljivost novinarskih izvora informacija, što je naznačeno i u publikaciji Medijske slobode Srbije u evropskom ogledalu.

Medijska koalicija poziva Ustavni sud da proglasi neustavnim i sporne odredbe Zakonika o krivičnom postupku, kako bi princip procesnih garancija iz člana 41. Ustava Republike Srbije bio dosledno prenet u svim zakonima koji uređuju pristup zadržanim podacima.

Medijska koalicija - ANEM, NUNS, UNS, NDNV i Lokal pres. 

  • Nema komentara.

Najnovije

Ostali članci
Pravni monitoring
Medijska pismenost
Korupcija u fokusu
izvestaj
Bolja Srbija
Lokalne samouprave
demolizam
ANEM kampanje

Anketa

Novi medijski zakoni

Koliko će novi medijski zakoni podstaći razvoj medijskog sektora?

Značajno

Donekle

Malo

Nimalo

Rezultati

Intranet login

Najnovije informacije o aktivnostima ANEMa

Prijavite se!

Unicef
Unicef
Bolja Srbija
Novinari

Rekonstrukcija i redizajn web sajta realizovani su zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) koji implementira IREX.
Sadržaj web sajta je isključiva odgovornost ANEMa i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a.

 

Takovska 9/16, 11 000 Beograd; Tel/fax: 011/32 25 852, 011/ 30 38 383, 011/ 30 38 384; E-mail: anem@anem.org.rs