13. 08. 2010
Neću da podnesem ostavku
Ministar kulture Nebojša Bradić govori za Danas
- Izmene i dopune Zakona o javnom informisanju donele pozitivne pomake
- Čak i bez ijedne kazne slika javnog informisanja je promenjena
Beograd, 13.08.2010. (Danas) - Iako je Ustavni sud Srbije nedavno većinu izmena i dopuna Zakona o javnom informisanju nakon skoro godinu dana proglasio neustavnim, ministar kulture Nebojša Bradić ocenjuje u razgovoru za Danas da su ove izmene donele pozitivan pomak na medijskoj sceni Srbije. Na zahtev medijske i šire javnosti da bi zbog ove odluke Ustavnog suda trebalo da da ostavku, ministar kulture odgovara da nema nameru da to učini i da će nastaviti da se zalaže za visok stepen slobode izražavanja.
- Ministarstvo kulture je, uprkos kritikama medijske javnosti, tvrdilo da su izmene i dopune Zakona o javnom informisanju u skladu sa Ustavom. Kako komentarišete to što je nedavno Ustavni sud Srbije većinu stavki ovih izmena proglasilo neustavnim?
- Izmene i dopune Zakona o javnom informisanju imale su svoj smisao i razlog postojanja u vremenu donošenja. S obzirom na to da kod nas mehanizmi samoregulacije nisu zaživeli, a zbog činjenice da su pojedini mediji na najbrutalniji način kršili etičke, civilizacijske i zakonske norme, bilo je neophodno hitno reagovati. Ministarstvo kulture je to i učinilo i stalo iza ovog zakonskog predloga s namerom da se takvom bahatom, osionom i destruktivnom ponašanju stane na put. Iako je Ustavni sud neke od stavki proglasio neustavnim, izmene i dopune su donele pozitivne pomake, posebno kada je reč o prezumpciji nevinosti i očuvanju dostojanstva ljudi, društvenih ili etničkih grupa. Čak i bez ijedne kazne slika javnog informisanja je promenjena. Nema više ekscesnih slučajeva. Odluku suda ne komentarišem, kao što i ne odustajem od borbe za civilizovani informativni prostor.
- Koji je sledeći potez Ministarstva u vezi s ovim pitanjem?
- U jeku je rad na izradi medijske strategije, koja podrazumeva i sveukupnu harmonizaciju domaćeg zakonodavstva sa evropskim i predlog jedinstvenog zakona, koji će temeljno regulisati oblast javnog informisanja. To će biti i prilika da ono što u ovom zakonskom rešenju treba menjati promenimo, ali na način koji će i dalje obezbeđivati borbu za podizanje standarda i nivoa kvaliteta.
- Novinarska udruženja su Vas nakon izjašnjavanja Ustavnog suda pozvala da date ostavku. Kako komentarišete takva reagovanja?
- Nemam nameru da podnesem ostavku. Ministarstvo kulture je u poslednjem periodu umnogome doprinelo da se sfera informisanja poboljša i pomogne materijalno. Atmosfera je zdravija i otvorenija, nema pritisaka na medije, kao što nema ni pritisaka od medija, što je bio slučaj pre donošenja izmena i dopuna Zakona o javnom informisanju. Iako su neke stavke proglašene neustavnim, cela stvar je „protresla" javno mnjenje. U prvi plan je ponovo isplivala odgovornost. Smatram da je u informativnoj sferi klima promenjena nabolje, i da je to dobra vest za sve.
- Možete li da ocenite stanje u medijima, kao i slobodu izražavanja u Srbiji tokom Vašeg mandata?
- Stanje u medijima je pitanje koje podrazumeva razne aspekte. Ekonomski položaj medija, privatizacija, uslovi u kojima mediji rade, ali i nivo kvaliteta rada, samo su neka od pitanja, a nažalost, ni na jedno od njih se ne može jednoznačno odgovoriti pozitivno, u smislu da stanje ne zahteva promene. I kao privatno lice i kao ministar, uvek sam se zalagao za visok stepen slobode izražavanja, ali i za visok stepen odgovornosti prema izgovorenoj i javnoj reči, a to ću nastaviti i ubuduće. Stepen slobode izražavanja u medijima u Srbiji je visok, u nivou sa razvijenim zemljama, i to je jedan od retkih aspekata medijske sfere za koji mogu da kažem da je na optimalnom nivou.
- Šta očekujete od medijske strategije koja je najavljena za jesen?
Izuzetno je važno doneti Medijsku strategiju, koja će biti osnova za uređenje medijskog tržišta. Njenom primenom loša rešenja biće popravljena, a ono što je ugrozilo poslovanje medija biće postavljeno na evropski put. Medijsku strategiju donosimo vodeći računa o javnom interesu u oblasti informisanja, ali i o najboljim primerima evropske prakse. Detaljna analiza medijskog tržišta u Srbiji ukazaće na smernice delovanja kako bi se dostigao cilj uređenja ovog tržišta po najvišim mogućim evropskim standardima. Usvajanje Medijske strategije bitno je i za redefinisanje pozicije lokalnih i regionalnih medija, što je važno iz ugla decentralizacije i regionalizacije, koji su značajni zadaci na putu evrointegracija Srbije.
Nacrt medijske strategije 4. oktobra
Javna rasprava o preporukama medijske studije, koju su izradili evropski eksperti, počeće 2. septembra i trajaće do 4. oktobra, kada će biti predstavljen nacrt medijske strategije, kaže za Danas Nataša Vučković-Lesendrić, pomoćnica ministra kulture zadužena za medije. Prema njenim rečima, OEBS će organizovati šest okruglih stolova na različite teme koje su u medijskoj studiji izdvojene kao bitne za medijsku scenu Srbije.
2. septembar - tema: Savet za štampu i štampani mediji.
9. septembar - tema: regulatorna tela i digitalizacija.
16. septembar - tema: državna pomoć medijima.
23. septembar - tema: javni servisi i komercijalni emiteri.
27. septembar - ostala pitanja.
4. oktobar - prezentovanje dokumenta, odnosno nacrta medijske strategije.
-
Nema komentara.