24. 06. 2011
VLADAJUĆE STRANKE VRŠE PRITISAK NA MEDIJE
Istraživanje „Profesija na raskršću - novinarstvo na pragu informacionog društva"
Beograd, 24.06.2011. (Danas) - Najveći pritisak na medije vrše političke stranke vladajuće koalicije, smatra svaki četvrti novinar u Srbiji, a potom i vlasnici krupnog kapitala, predstavnici lokalne vlasti i vlasnici privatnih medija, pokazuje istraživanje „Profesija na raskršću - novinarstvo na pragu informacionog društva".
Rezultati istraživanja, koje je sproveo istraživački tim Centra za medije i medijska istraživanja Fakulteta političkih nauka od jula 2010. do juna ove godine, ukazuju da više od 11 odsto ispitanika smatra da pritisak na medije vrše oglašivači, dok po manje od pet odsto tvrdi da su to Vlada, stranke opozicije i PR agencije.
Svaki drugi ispitani novinar kao najčešće oblike pritiska na medije naveo je nedefinisane kriterijume za pomoć medijima iz stranih fondova i inspekcije i kontrole državnih organa, dok 14 odsto ističe i ometanje distribucije medijskog sadržaja, a svaki deseti uticaj na kadrovsku politiku. Među oblicima pritisaka navode se i korumpiranje novinara, uskraćivanje kupovine reklamnog prostora, kao i uskraćivanje informacija.
Više od 22 odsto novinara smatra da su najveći problemi medija u Srbiji nekvalitetno novinarstvo, dominacija senzacionalizma i tabloidnog novinarstva, a oko 20 odsto odgovorilo je da je to jak politički pritisak i odsustvo medijske autonomije. Najveći problemi novinarske profesije u Srbiji su slabe plate, nizak stepen profesionalizma, pre svega nedovoljno poštovanje novinarske etike, ali i nizak društveni ugled i status profesije.
Prema rezultatima istraživanja, dve trećine novinara misli da je novinarima u Srbiji potrebno značajno dodatno obrazovanje, oko 13 odsto da novinari uglavnom imaju odgovarajuća profesionalna znanja, ali ne i tehnološka, dok isto toliko njih tvrdi da novinari uglavnom imaju odgovarajuća tehnološka, ali ne i profesionalna znanja.
Većina novinara, odnosno oko 70 odsto njih, kako tvrde, rade 40 i više sati nedeljno, a više od 21 odsto na poslu provodi manje od 40 sati tokom sedmice. Svakog meseca uredno prima nadoknadu za svoj rad više od 60 odsto novinara, svaki četvrti dobija platu sa zakašnjenjem, dok više od šest odsto platu nije primilo poslednjih nekoliko meseci. Više od 23 odsto ispitanih novinara reklo je da ima platu veću od 50.000 dinara, svaki peti do 25.000, skoro 13 odsto do 30.000, a oko 37 odsto između 30.000 i 50.000 dinara.
Na pitanje da li ste član nekog sindikata, svaki treći odgovorio je da nije, dve trećine novinara dalo je potvrdan odgovor, a većina od skoro 90 odsto podržava potpisivanje granskog kolektivnog ugovora za medijske radnike. Prema odgovorima vlasnika medija, u skoro 53 odsto medijskih kuća postoje sindikalne organizacije.
Ovo istraživanje urađeno je okviru Regionalnog programa podrške istraživanjima na Zapadnom Balkanu, uz podršku švajcarske Agencija za razvoj i saradnju. Anketno istraživanje obavljeno na uzorku od 260 novinara i urednika, dok je drugi deo rađen na uzorku od 51 vlasnika i direktora medija. U drugoj fazi obavljeni su grupni intervjui sa 30 novinara.
Najviše prihoda od oglašavanja
Rezultati istraživanja pokazali su da je više od 30 odsto izvora finansiranja medija od prihoda od oglašavanja, oko 30 odsto od samostalnih prihoda, skoro 20 odsto iz budžeta, dok oko 18 odsto dolazi od donacija.
-
Nema komentara.