Home  /  Medijska scena  /  U fokusu

08. 04. 2015

Sprečavaju senzacije i netačnost

8.4.2015. (Dnevnik; autor: Lj. Malešević) - Ukoliko se dosledno bude sprovodila Komunikaciona strategija Tužilaštva, koju je za narednih pet godina usvojilo Republičko javno tužilaštvo, odnos između ovog najvišeg istražnog organa u Srbiji i javnosti biće građen na poverenju između institucija i građana, čega do sada nije bilo.

To je ostavljalo mogućnost raznim nagađanjima i spekulacijama o potezima tužilaca i Tužilaštva, ali i na onemogućavanju "curenja informacija" do pojedinih medija i stvaranjem eskluzivnih vesti koje često i ne moraju biti tačne.

Uspostavljanje odnosa punog poverenja, kao sredstva razumevanja između pravosudnih institucija i javnosti, postao je napredovanjem demokratije u Srbiji i modernizacijom njenog pravosuđa, nezaobilazan činilac unapređenja ne samo kvaliteta tužilaščke organizacije, već i kvaliteta medijskog izveštavanja o često vrlo složenim pravosudnim pitanjima i slučajevima.

Ciljevi ovog dokumenta Republičkog javnog tužilaštva su informisanje građana i medija kroz transparetnije i pristupačnije tužilaštvo, poboljšanje javne slike o tužilaštvu kao i veći stepen poštovanja i poverenja građana u njegove odluke.

Prioritetni zadatak usvojene Komunikacione strategije je i izgrađivanje partnerskog odnosa između tužilaštva i medija kako bi krajnji akter javnost, kao korisnik informacija o radu tužilaštva, dobila blagovremene i proverene informacije.

Ocenjuje se da javnost formira statove i ocenjuje rad državnih organa kako na ličnom odnosu prema tužilaštvu tako i na osnovu onoga što mediji pišu, a takve informacije nisu ili ne moraju uvek biti istinite, tačne i pravovremene.

U dokumentu se ističe da koliko je pravo javnosti da zna ili sazna informaciju o radu tužilaštva ili tužioca, kao i cele tužilačke organizacije, toliko je i pravo tužilaštva da informisanjem javnosti ne ugrozi postupak, istragu i pravo učesnika u krivičnom postupku.

Iz toga proizlazi i drugi cilj ovog dokumenta a to je zaštita svih aktera koji učestvuju u krivičnom posutpku, uključujući i prezupciju nevinosti. 

Precizirane su obaveze interne i spoljne komunikacije Tužilaštva.


"Spoljni" piar ima obavezu da daje tačne i pravovremene infromacije, kao i da bude lako dostupan za sve medije. No, očekivanja medija i javnosti od tužilaštava, navodi se u Komunikacinoj strategiji, u vezi s načinom komunikacije i kvalitetom informisanja često su jako teško ostvarive.

Naime, tužilačke odluke, u celosti ili u pojedinostima, pravovremeno se selektivno intrepretiraju u medijima na način koji može dovesti javnost u zabludu u vezi bitnih elemenata postupanja tužilaštva.

Komunikaciona strategija ističe posebno dobru komunikaciju novinara i potparola koji je uvek dostupan i spreman da odgovori na pitanje, jer na taj način može da spreči iznošenje netačnih i nepreciznih informacija.

Ovaj dokument zbog toga preporučuje svakodnevnu komunikaciju s medijima koja uključuje i edukaciju novinara, koji vrlo često nisu pravnički obrazovani, kako bi razumeli suštinu krivičnog postupka, načela i pravila procedure. U slučajevima kada dođe do očigledne greške u interpretaciji podataka i ključnih informacija kao što su pogrešna imena, pogrešno tumačenje faze postupka, pogrešno citiranje zvaničnika, treba redakcijama medijskih kuća uputiti demant.

Zaustaviti curenja informacija

Dokument obrađuje i krizne situacije koje mogu nastati i zadatak "kriznog" portparola. Krizna situacija može stvoriti i nekontrolisano curenje informacija iz tužilaštva, kada neovlašćeno lice i zaposleni prenose informacije medijima i na taj način ugroze istragu, proslede netačnu informaciju, prejudiciraju tužilačku odluku, a mediji u cilju dobijanja ekskluzivne vesti, takvu informaciju prenesu i objave. Takođe, uzrok krize može biti i neproaktivno delovanje u tužilaštvu. 

  • Nema komentara.

Najnovije

Ostali članci
Pravni monitoring
Medijska pismenost
Korupcija u fokusu
izvestaj
Bolja Srbija
Lokalne samouprave
demolizam
ANEM kampanje

Anketa

Novi medijski zakoni

Koliko će novi medijski zakoni podstaći razvoj medijskog sektora?

Značajno

Donekle

Malo

Nimalo

Rezultati

Intranet login

Najnovije informacije o aktivnostima ANEMa

Prijavite se!

Unicef
Unicef
Bolja Srbija
Novinari

Rekonstrukcija i redizajn web sajta realizovani su zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) koji implementira IREX.
Sadržaj web sajta je isključiva odgovornost ANEMa i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a.

 

Takovska 9/16, 11 000 Beograd; Tel/fax: 011/32 25 852, 011/ 30 38 383, 011/ 30 38 384; E-mail: anem@anem.org.rs