30. 04. 2012
TRIDESET PRVI MONITORING IZVEŠTAJ
Rezultati pravnog monitoringa medijske scene u Srbiji u martu 2012, sadržani u Trideset prvom Monitoring Izveštaju, pokazuju sledeće:
Ceo medijski sektor, ali i društvo u celini, su bili obeleženi predizbornom kampanjom političkih stranaka i koalicija stranaka, koja je počela i pre nego što su 13. marta 2012. raspisani izbori na svim nivoima za 6. maj 2012.
Raspisivanje izbora je rezultiralo pojačanim pritiskom na rad medija, što je vidljivo iz nekoliko obrađenih slučajeva u delu Izveštaja koji se odnosi na slobodu izražavanja. Ti pritisci, ali i fizički napadi na novinare i njihove ekipe, su najčešće bili uzrokovani nezadovoljstvom lokalnih političkih moćnika kritičkim izveštavanjem pojedinih medija ili novinara o njima i njihovom radu. Diskriminacija tih novinara i medija, ali i optužbe lokalnih vlasti i moćnika protiv vlasnika pojedinih lokalnih medija da, kao protivkandidati na lokalnim izborima, instrumentalizuju redakcije u interesu svoje političke promocije, svojih stranaka, ili stranaka kojima su bliski, veoma nepovoljno su uticali na stanje u ovoj oblasti, ali i na ostvarivanje prava javnosti da bude informisana o pitanjima od javnog značaja. U ovom delu Izveštaja, autori analiziraju i sudski postupak protiv jedne novinarke zbog navodno učinjenog krivičnog dela - nedozvoljeno javno komentarisanje sudskih postupaka.
U delu Izveštaja koji se odnosi na implementaciju postojećih propisa, analizirana je primena Zakona o radiodifuziji. Autori se bave Opštim obavezujućim uputstvom RRA o ponašanju emitera u predizbornoj kampanji - u kojoj meri je to Uputstvo pomoglo ili odmoglo novinarima i medijima da obavljaju svoj posao u predizbornoj kampanji, kao i važnošću objavljivanja metoda klasifikacije programskih žanrova koji RRA primenjuje. Pored toga, polazeći od informacija o promenama vlasničke strukture u elektronskim medijima u poslednje tri godine, autori analiziraju primenu Zakona u ovoj oblasti, ukazujući na činjenicu da ove promene mogu dovesti do netransparentnog vlasništva u medijima i mogućih nedozvoljenih medijskih koncentracija, kao i na uzroke zbog kojih ova pitanja ni do danas nisu adekvatno pravno regulisana.
U ovom periodu nije usvojen nijedan novi zakon od značaja za medije.
Rad nadležnih organa u ovom periodu je takođe bio predmet pravnog monitoringa. Dok se Republička radiodifuzna agencija intenzivno bavila monitoringom rada emitera u predizbornoj kampanji i brojnim predstavkama u vezi sa sadržajem programa koje joj najčešće upućuju političke stranke - učesnice na izborima, Ratel je po prvi put doneo dva "must carry" rešenja za dominantnog kablovskog operatora, a, u zajedničkoj akciji sa drugim nadležnim organima, konačno je sprečio dаlје еmitоvаnjе rаdiо prоgrаmа jednog od najupornijih nelegalnih emitera. U ovom delu Izveštaja, autori se bave i radom Saveta za štampu, izveštajem Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti o sprovođenju ta dva zakona, odlukama kolektivnih organizacija OFPS i PI koje se tiču naknada koje naplaćuju od pojedinih kategorija korisnika predmeta njihove zaštite, kao i radom Ministarstva kulture, informisanja i informacionog društva u pogledu implementacije Medijske strategije, a povodom odluke Vlade o odobravanju beskamatnog kredita agenciji "Tanjug" zа izvеštаvаnjе о prеdizbоrnој kаmpаnji i izbоrnоm dаnu 6. mаја.
Autori Izveštaja se bave i daljim razvojem situacije u oblasti procesa digitalizacije. Prema njihovoj oceni, mart 2012. godine je veliki i značajan mesec za digitalizaciju televizije u Srbiji, jer je puštena u rad Inicijalna mreža za testiranje emitovanja digitalnog TV signala sa 15 lokacija i otpočeo je "simulcast", kao prva faza digitalizacije u zemlji.
U oblasti privatizacije medija, međutim, nema nikakvog pomaka. Analizirajući stanje u ovoj oblasti, autori, na primeru još jednog raskinutog ugovora o privatizaciji, ukazuju na ozbiljan problem nepostojanja sistemskog mehanizma zaštite lokalnih javnih medija, njihovih redakcija i uređivačke politike od lokalnih moćnika, koji je posebno vidljiv u predizbornoj kampanji, a koga, nažalost, ti isti mediji ne razumeju ili neće da ga razumeju zbog trenutnih potreba i interesa.
U Zaključku je ocena autora Izveštaja o medijskoj situaciji Srbije u ovom periodu.
Stručni tim advokatske kancelarije "Živković&Samardžić", u saradnji sa ANEM-om, je uradio i ovaj, Trideset prvi Monitoring Izveštaj. Ovde ga možete preuzeti, u celosti ili u delovima, klikom na izabranu sekciju dole.
Sekcija SLOBODA IZRAŽAVANJA ovde
Sekcija MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA ovde
Sekcija MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ovde
Sekcija MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ovde
Sekcija PROCES DIGITALIZACIJE ovde
Sekcija PROCES PRIVATIZACIJE ovde
Sekcija ZAKLJUČAK ovde
CEO IZVEŠTAJ možete preuzeti ovde
-
Nema komentara.