06. 10. 2015
ŠEZDESET DRUGI MONITORING IZVEŠTAJ ANEMA
NAJVAŽNIJE NA MEDIJSKOJ SCENI SRBIJE U JULU 2015:
Sloboda izražavanja - Problemi u ovoj oblasti bili su različiti, a u Izveštaju su obrađena dva slučaja pritisaka i pretnji i dva napada na novinare i medije. Pritisci i pretnje - povodom novog hakerskog napada na internet portal Titulli.com, autori Izveštaja ukazuju na to da su hakerski napadi na informativne portale po svojim posledicama zapravo vid cenzure medija; povodom istupa funkcionera SNS-a Dejana Kovačevića za skupštinskom govornicom u Gornjem Milanovcu, tačnije, njegove nedopustive preteće poruke medijima, odnosno medijskim izvorima, kako su ga naknadno „pravdale" stranačke kolege, autori skeću pažnju na nedostatke u postojećoj krivično-pravnoj zaštiti novinara od pretnji, koji je čine nedelotvornom. Napadi - prvi slučaj, iako po svemu sudeći meta napada nije bio sam novinar (incident u Gradskoj kući u Užicu, kada je na pres konferenciji novinar Milan Đokić uboden nožem), na drastičan svedoči o tome da novinarska profesija sobom nosi povećani rizik za bezbednost lica koja se tom profesijom bave i da je neophodno preduzeti mere za poboljšanje bezbednosti i okruženja za rad medija i novinara; u drugom slučaju meta napada je bio Milorad Komrakov, poslednji Miloševićev urednik informativnog programa RTS-a, ali su motivi tog napada nepoznati. U okviru sudskih postupaka autori Izveštaja analiziraju dve presude iz ovog perioda, koje, prema njihovoj oceni, predstavljaju korak nazad u srpskoj sudskoj praksi u medijskim sporovima: 1. presuda Prvog osnovnog suda u Beogradu, kojom je delimično usvojen zahtev tužilaca Stojića, Nenkovića i Bošnjaka, bivših novinara „Večernjih novosti", protiv Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS); tužba je podneta za naknadu nematerijalne štete koju su tužioci navodno pretrpeli zbog krivične prijave koju je NUNS 2007. godine podneo protiv NN lica za krivično delo podsticanje na izvršenje ratnih zločina; 2. presuda Apelacionog suda u Nišu, kojom je potvrđena presuda Višeg suda u Zaječaru - njom je Vladimir Novaković, za koga su sudovi utvrdili da nije bio odgovorni urednik internet sajta b92.net, obavezan da naknadi nematerijalnu štetu Živoradu Nikoliću, policajcu u penziji iz Bora, zbog prenošenja neistinite informacije na sajtu B92, originalno objavljenu u drugom mediju. U ovom delu Izveštaja je ukazano i na Izveštaj Komesara za ljudska prava Saveta Evrope Nilsa Muižnieksa, koji je rezultat njegove posete Srbiji u martu 2015; Komesar se, između ostalog, bavi i medijskim slobodama u Srbiji, i jasno prepoznaje i pomake napred i probleme u medijskom sektoru Srbije, dajući određene preporuke i zaključke.
U delu Izveštaja - implementacija postojećih zakona - Autori Izveštaja se bave pitanjima koja se odnose na primenu Zakona o javnom informisanju i medijima i to: pitanjem kako srpski pravni sistem štiti medije i redakcije od diskriminacije, a povodom moguće diskriminacije medija koju, prema tvrdnjama UNS-a, mesecima, uključujući i jul 2015, sprovodi rukovodstvo opštine Smederevo; odredbama tog zakona i odgovarajućeg pravilnika koje uređuju upis u Registar medija, a povodom poziva nadležnog ministarstva upućenog medijima da izvrše upis propisanih podataka - autori Izveštaja pojašnjavaju da upis nije obavezan, ali i da neupisivanje ima određene posledice, kao i to da dostavljanje određenih podataka nije obaveza medija nego organa javne vlasti; takođe ukazuju na to šta je Zakon propustio da uredi. U Izveštaju su obrađena i pitanja u vezi sa implementacijom Zakona o elektronskim medijima: povodom oprečnih informacija o tome da li je Radio B92, osim imena, bitno promenio i programsku koncepciju, autori Izveštaja ukazuju na nedostatke u regulativi zbog kojih je diskutabilno može li i po kom osnovu da reaguje Regulatorno telo za elektronske medije (REM) u situaciji kada dođe do bitne promene koncepcije medija, posebno kada su u pitanju dozvole izdavane po ranije važećem Zakonu o radiodifuziji; predmet analize je i pet pravilnika Regulatornog tela za elektronske medije koji su u ovom periodu stupili na snagu a regulišu obaveze elektronskih medija tоkоm prеdizbоrnе kаmpаnjе, obaveze u vezi sa zаštitom lјudskih prаvа i obaveze u vezi sa sprоvоđеnjem nаgrаdnih tаkmičеnjа, kao i postupak izdаvаnjа dоzvоlе zа pružаnjе mеdiјskе uslugе nа оsnоvu zаhtеvа i dozvole nа оsnоvu sprоvеdеnоg јаvnоg kоnkursа - za poslednja dva pravilnika autori ukazuju da njima nisu regulisana sva bitna pitanja (uslovi i kriterijumi za izdavanje dozvola); za pravilnik koji se bavi obavezama medija u vezi sa zaštitom ljudskih prava autori ističu da ono što može stvoriti probleme u praksi jeste to što propisuje obavezu medija da samostalno presuđuju da li je tokom emisije uživo došlo do povrede ljudskih prava i da li saopštenja ili dokumenti organa ili predstavnika javne vlasti koje su objavili povređuju ljudska prava, te da o povredama ljudskih prava u konkretnom slučaju moraju obavestiti gledaoce ili slušaoce; Izveštaj se bavi i pitanjima koja se tiču sprovođenja Zakona o javnim medijskim servisima: osnovnim modelom finansiranja javnih servisa - taksom, njenom obaveznošću i svrhom plaćanja; netransparentnim uvođenjem nove medijske usluge RTS-a, mimo zakonske procedure (kanal RTS 3).
Usvajanje novih zakona - Autori Izveštaja se bave Nacrtom zakona o informacionoj bezbednosti, o kom je nadležno ministarstvo pokrenulo javnu raspravu, a čije odredbe se mogu odnositi i na medijske portale.
Kako u mesecu julu nije bilo previše značajnih aktivnosti nadležnih tela, organa i organizacija, a one su obrađene u drugim delovima Izveštaja, autori navode gde se mogu naći u Izveštaju.
Proces privatizacije - Autori navode koja je faza u postupku privatizacije medija bila aktuelna u ovom periodu.
U Zaključku Izveštaja, pored sumiranja svojih nalaza o najvažnijim događajima na medijskoj sceni u julu 2015, autori ističu šta je u tom mesecu bilo najupečatljivije.
Šezdeset drugi Monitoring Izveštaj uradio je stručni monitoring tim ANEM-a iz advokatske kancelarije „Živković&Samardžić", u saradnji sa ANEM-om. Ovde ga možete preuzeti, u celosti ili u delovima, klikom na izabranu sekciju dole.
Izradu ovog Izvestaja podržala je Švajcarska kancelarija za saradnju kroz Fond Malih projekata, ali stavovi izneti u njemu nisu nužno i stavovi Švajcarske kancelarije za saradnju, već pripadaju isključivo autorima Izveštaja.
I SLOBODA IZRAŽAVANJA
II MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA
IV MONITORING RADA NADLEŽNIH TELA, ORGANA I ORGANIZACIJA
V PROCES PRIVATIZACIJE
VI ZAKLJUČAK
OVDE PREUZMITE CEO IZVEŠTAJ.
-
Nema komentara.